|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Leser
|
Sv: Hvorfor dreper menn?Kjempespennende tema! Jeg tror nok at hovedgrunnen til at det nesten bare er menn som begår partnerdrap er den "kulturelle mannen". Den som sier at en ekte mann ikke skal grine, alltid være tøff og kona skal være hans eneste venn. Kanskje er denne myten utdøende, men jeg er jaggu meg ikke sikker. Jeg var å så "Australia" her om dagen og det er jo en klassisk romantisk film (jeg syntes jo de hadde rappet hele "Mitt Afrika" om Karen Blixten, jeg da, selv om jeg bare har lest boken og ikke sett filmen.)
|
|
|
#82 |
|
Passiv
|
Sv: Hvorfor dreper menn?him - jeg er enig med deg i mye av det du skriver, men vil gjerne si noe om hvilke menn som begår drap. |
|
|
|
#83 |
|
Leser
|
Sv: Hvorfor dreper menn?
Ja, slik jeg har oppfattet partnerdrap er det en ekstrem, men for de mennene som gjør det, en typisk reaksjon.
|
|
|
#84 |
|
Passiv
|
Sv: Hvorfor dreper menn?Du har rett i at det er to forskjellige retninger. |
|
|
|
#85 |
|
Leser
|
Jeg tror at det må være flere faktorer til stede for at menn skal begå partnerdrap. Noen av disse faktorene tror jeg ligger i alle menn, mens noen faktorer bare er hos et fåtall. Og mange av faktorer er ytre faktorer som kommer tilfeldig.
Her har vi forskjellig utgangspunkt. Jeg tror alle - og da mener jeg ikke alle menn, men alle mennesker - kan drepe under de "riktige" omstendighetene. Det er masse flotte menn og kvinner som dreper i krig, noen kvinner binder dynamitt på kroppen og sprenger seg selv i luften på en skolebuss. Jeg tror disse menneskene er som meg og deg - men at de har blitt utsatt for ting som gjør at de blir ekstreme. De som sendte folk inn i konsentrasjonsleirene var vanlige folk. Jeg føler meg ikke bedre enn en morder. Jeg har aldri utsatt noen for vold, men jeg er i motsetning til mange helt overbevist om at jeg kunne ha vært voldelig. Husker du den kunstutstillingen som var med barnebilder av mordere og offre? Den vakte stor oppsikt, og mange mislikte den. Men jeg opplever det som en kjerne av sannhet. Mennesker er ikke født som mordere, eller "onde". Ondskapen er noe vi alle må slåss, og det er hvilke våpen vi får gjenneom livet som avgjør hvem vi blir.
|
|
|
#86 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er dypt og fullstendig uenig med deg i dette. Jeg tror at de mennene som gjør dette absolutt ikke er vanlige menn som blir så presset og desperate. Jeg tror de er en undergruppe som for det første takler tap på en annen måte enn de mennene som er mer robust psykiske og for det andre har et annen type forhold til kona. Et forhold preget av likeverd og respekt betyr mindre risiko for kvinnen enn et forhold preget av vold og maktmisbruk. For det har ofte vært en historie om dette i forkant.
|
|
|
#87 |
|
Passiv
|
Sv: Hvorfor dreper menn?him - da vet jeg noe du ikke vet. Jeg vet at alle ikke har det i seg til å klare å bruke vold. Jeg har stått i en situasjon hvor jeg var fysisk sterkest. Hvor jeg hadde ryggen mot veggen og grunn til å frykte mer enn noen gang i hele mitt liv og tenkt bevisst at jeg skal slå så hardt jeg kan - virkelig klare å hamle opp - og ikke klart det. Jeg var så skuffet over at jeg ikke kunne det som noe menneske kan bli, jeg ønsket det så sterkt som man kan ønske det når man er mamma og vet at barna er i fare - men jeg kunne ikke. |
|
|
|
#88 |
|
Epikur
|
Sv: Hvorfor dreper menn?Jeg er enig med Esme, og alt jeg vet om denne typen problemstillinger (drap og konebanking) viser at det er en spesiell type menn som gjør dette. Det er faktisk ingen fare for at min mann kommer til å banke og drepe meg.
|
|
|
#89 |
|
Passiv
|
Sv: Hvorfor dreper menn?him - en ting til. Jeg greier ikke helt å forholde meg til begreper som ond. Jeg mener ikke at en mann som dreper kona si er ond. Han er en drittsekk i det han gjør, han er ikke helt patent osv, men ond blir vanskelig for meg for i ond bor det at man ikke har gode egenskaper. Det tror jeg de fleste mennesker har. Det er nettopp det som er greia. Hun som utsettes for trusler ser jo ikke trusselen isolert. Hun ser hele mannen og situasjonen samlet. Hun vet at han ikke er ond. At han er godt likt på jobben. At han er morsom og at han kjøper blomster på fredag og lager de nydeligste middager. Derfor klarer hun ikke å skjønne hva som skjer når alt dette rotes til med at han i tillegg truer henne. |
|
|
|
#90 |
|
Leser
|
Jeg prøve å beskrive hva jeg tror i innlegget etter. Jeg tror at det å være voldelig er noe vi alle har i oss. Jeg tror ikke på "onde" og "gode" mennesker. Det betyr ikke at jeg tror at alle kan bikke over og drepe partneren sin ved en skilsmisse.
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med at "alminneliggjør den typen drap". Dette er den alminnelige måten å bli drept på i Norge. De fleste som blir drept her i Norge blir drept som en følge av nære relasjoner. Vi har ikke folk som går berserk på trikken med gunner (og takk og lov for det). Jeg synes det er kjempeflott at det settes fokus på det, slik at folk (forhåpentligvis) får øynene opp for at dette er en mer reell trussel enn det å bli knivstukket på Karl Johan.
|
|
|
#91 |
|
Leser
|
Jeg er dypt uenig. Det du gjør når du sier dette er at det er en grunnleggende forskjell mellom de personene som kan begå drap og de som ikke kan det. Jeg nekter for at det er slik. Hvis det er slik som du sier, så er for eksempel Afrikanere grunnleggende forskjellig fra oss. Hvordan vil du ellers forklare seksuell vold brukt som et våpen i krig?
Nei, dette er skapt i barnet fra det er født. Hvis det du sier stemmer, så vil dette være i personen fra vedkommende er nyfødt. Da vil vi ha et barn som kommer ut av mors liv og som mangler noe. Et potensielt farlig menneske.
Ja, men det jeg diskuterer er om dette er en spesiell type menn fordi de er slik eller om dette er en spesiell type menn, fordi de er blitt slik. Og jeg hevder det siste.
|
|
|
#92 |
|
Tankefull
|
Sv: Hvorfor dreper menn?Jeg tror en grunn til at endel menne bruker vold mot partner er følelsen av kontroll. Jeg tror også at elementet av kontroll over familie er en avgjørende faktor i familietragedier der mann tar liv av seg selv, kone og barn.
|
|
|
#93 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tror det finnes onde mennesker. Det er en av erfaringene jeg har fått etter at jeg begynte i helsevesenet. Det finnes mennesker som får glede og tilfredsstillelse av å gjøre onde handlinger mot andre og som ikke har et fnugg av empati. De er sjeldne, men de finnes. Men det er en digresjon.
Jeg tror starten for å si det sånn, er de som ikke har særlig respekt for andre, og da heller ikke kona eller samboeren. Jeg tror mange av disse heller ikke har så mye selvrespekt, men en del har det. Kjønnsrollene ligger fortsatt i oss, og det er en god del menn som liker å ha en kone eller samboer, men som ikke ønsker en jevnbyrdig partner. De liker å ha noen å kose med og ligge med, men de har ikke spesielt respekt for henne. Noen har enda sterkere motvilje mot at hun skal bekrefte sin individualitet, hun skal ikke ha noen egne ønsker eller meninger og aldri aldri utfordre ham. En mening som han ikke forstår eller har godkjent, blir en trussel.
Det jeg mener med alminneliggjøring er at siden det hele tiden blir fremstilt i media blant annet som at dette er noe enhver mann kan gjøre, så ligger det en forståelse i det og en unnskyldning i det, og jeg synes det skyldiggjør offeret.
|
|
|
#94 |
|
Passiv
|
Jeg vet ikke om de er født slik eller om de ble slik på veien. Det jeg vet er at de kan ting jeg ikke kan. Jeg klarer ikke å gå løs på noen. De klarer. De ser ikke på det som noe stort problem engang - det er en stor forskjell. Men når forskjellen kom vet jeg ikke. |
|
|
|
#95 |
|
Passiv
|
Jeg får ikke prikket deg. Jeg er så uendelig enig i det du sier - spesielt det med respekt. Det er en viktig nøkkel å se andre med respekt, å tro at verden ikke roterer rundt egen akse og å se andre som hundre prosent selvstendige individer med helt egne rettigheter som ikke er en avlegger av ham og hans vilje/rettigheter osv. |
|
|
|
#96 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tenker at enkelte har en medfødt personlighet som, om man ikke får en svært god og trygg oppdragelse, gir høy risiko for å oppføre seg sånn. Og så tror jeg at kjønnsrollene har en uheldig påvirkning. Men jeg tror uansett at de mennene som gjør slikt, så blir grunnlaget lagt i oppvekst, det er personligheten når de har blitt voksne som er risikofaktoren. Jeg tror ikke at en mann som ellers er normal i hodet kan bli sånn i femtiårsalderen for å si det sånn. Han politimannen fra Tromsø har nok hatt et uggent forhold til kvinner i hele sitt voksne liv.
|
|
|
#97 |
|
Tankefull
|
Jeg er enig med deg i at likestilling mellom partnere i ett forhold ofte vil forebygge vold.
|
|
|
#98 |
|
Passiv
|
Det der har blitt brukt som en forklaring ja. "Jeg er ikke så flink til å argumentere som deg, så derfor blir jeg å sint at jeg slår når jeg taper en diskusjon. Ergo bør du gi deg i tide for å vise meg at jeg er mann, ellers er det uansett din egen skyld at det blir som det blir - du får lære deg å ta ansvar". |
|
|
|
#99 |
|
Leser
|
Ja, men mitt spørsmål blir da om dette er noe man er født med. Er det slik at enkelte barn kommer til verden som tikkende bomber?
Det mener absolutt ikke jeg. Det er i mitt hode ingen tvil om hvem som har skylden og ansvaret - og det er selvfølgelig den som utfører handlingen. Dette minner meg forresten om diskusjonen i går. Er det lettere å godtta uakseptabel oppførsel hos dem man liker, forstår eller kjenner? For meg er det ikke det. Det at jeg kan akseptere at folk som gjør grusomme ting mot andre er like mye mennesker som meg, gjør ikke at jeg unnskylder dem eller mener det var "offret sin feil". Jeg skjønner at enkelte kan oppfatte det slik, men jeg opplever ikke handlingene til feks Fritz som mindre grusomme, eller at han bør få mildere straff, selv om jeg faktisk følte medynk med ham da jeg leste om barndommen hans. Grunnen til at jeg maler på dette er at jeg tror det er noe vi alle, som samfunn, kan forhindre skjer. Det kan vi hvis det er ytre faktorer som også må være til stede. Hvis det er indre, grunnleggende ting i enkelte er det eneste vi kan gjøre å bure dem inne eller henrette dem.
Men hva man tror har en betydning for hvordan man mener at ting kan bli bedre.
|
|
|
#100 |
|
Tankefull
|
I familier der mannen utøver vold kan nok ofte vold brukes som siste argument ja, men jeg tror ikke vi kan likestille menn som bruker vold i hjem med menn som havner i slike familietragedier. Det er nok slik at endel hjem med vold kan ende med mord, men endel av disse familietragediene kommer også som lyn fra klar himmel. Da brukes ikke vold som siste argument, men i desperasjon. Elementet av kontroll tror jeg er faktorer i begge nevnte situasjoner.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|