|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Men tror du at f.eks kvinner velger å bruke hijab etter press fra familie eller f.eks religiøse ledere? Jeg bare tenker høyt. Det er sikkert flere årsaker til at kvinner bruker hijab, men jeg ser det ikke som usannsynlig at mange bruker hijab fordi det nettopp står i koranen - eller at de er redd for å bli stemplet som lettsindige. Jeg tror neppe at norske kvinner som tar mannens etternavn gjør det fordi det står i bibelen, eller fordi de ikke vil bli sett på som "lette". Høyres Samira Munir sier selv at kvinner som velger bort hijaben blir ansett som for norske. Som horer altså. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Erfaren
Sv: Politi med hijab?Og forresten, hvis kvinnen bærer hijab etter press fra sitt miljø, så er jeg enig i at hun ikke egner seg i politiet. Da har hun ikke den selvstendighet, myndighet og autoritet som trengs i jobben. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?
Da vil hun antagelig ikke søke en slik jobb i utgangspunktet, tenker jeg.
|
|
|
#4 |
|
Erfaren
Sv: Politi med hijab?Ja, jeg husker også jeg tenkte "ulykke". Men jeg får vel også anta at det ble etterforsket. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Det er vel "myke" påvirkningsfaktorer som det meste annet. Som Glitter sier, det er akkurat de samme mekanismene som gjør at flere kvinner enn menn endrer etternavn, og jeg tror det er få som mener at kvinner som endrer etternavnet til mannen sitt dermed er uegnet for å være i politiet.
|
|
|
#6 |
|
Erfaren
Sv: Politi med hijab?Jeg synes du har mange gode poeng, Esme. Jeg ser absolutt verdien av å rekruttere flere innvandrere til politiet, og spesielt innvandrerkvinner. Dog ønsker jeg ikke rekruttering for enhver pris. Det må være personer som er egnet til jobben. Og hijab føler jeg altså flagger for mye personlighet. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Ser at Bergens Tidende på lederplass sier Nei til hijab i politiet.
|
|
|
#8 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Etter å ha sett bildet de hadde valgt til å illustrerer lederen, gikk jeg ut fra at det ville være bortkastet tid å lese den. Det viste seg å stemme. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
liksom sporty
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
![]() ![]() |
Mener du at det er galt av kvinnene å bruke hijab fordi det står i koranen? Er man muslim er det vel koranen man ønsker å følge, er det ikke?
|
|
|
|
#10 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
Ja, nettopp. Derfor er det et religiøst plagg og bør derfor ikke brukes som en del av politiuniformen.
|
|
|
#11 |
|
liksom sporty
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
![]() ![]() |
Ok, hvis det er det du mener.. ut fra alt det negative du skrev om hijab i sted fikk jeg en følelse av at du var negativ til hijab uansett.
|
|
|
|
#12 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
Skrev jeg så mye negativt om Hijab isted? Vel, uansett, jeg er negativ til Hijab. Privat må kvinner få lov å bære det, ingen kan nekte dem det, men det hijaben symboliserer er kvinneundertrykkende(ikke friste mannen med sin skjønnhet osv). Men det er en annen diskusjon. Og Hijab som del av politiuniformen er jeg helt imot. Samtidig som jeg er imot at politiet skal få bære kors eller andre religiøse symboler. Politiet skal representere alle, og da skal de være nøytrale. Religion og tro er en privatsak og kan ikke tas med på jobben når du skal represetrer staten Norge og norske lover.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Jeg synes hele nøytralitetsprinsippet er en smule tullete. Det burde holde at man sier ja til å følge politiets retningslinjer. Man kan kle seg så likt og være så glattbarbert en bare vil - ens individualitet kommer uansett til uttrykk gjennom kroppsspråk, holdning, mimikk, stemmebruk, ordvalg, dialekt, osv. Det er fornuftig at politiet skal ha uniform mtp at de skal være lette å kjenne igjen, men det er ingen grunn til at vi skal ribbe dem for identitetsmarkører. Det er uvant med hijab i politiet, javel, men snart er det like naturlig for oss som kvinner i langbukse eller menn med langt hår. |
|
|
|
#14 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Det har ikke noe med individualitet å gjøre, her synes jeg det er en del som misforstår. Tvert i mot har det med tilhørighet til enkeltgrupper å gjøre. Gidder ikke gjenta meg selv (og andre).
|
|
|
|
#15 |
|
I gapestokken
Sv: Politi med hijab?Som sagt, så er det veldig vanlig med hijab hvor jeg bor. Etterhvert som jeg har sett kvinnene som bruker det, hvordan de ter seg og hvordan de ellers kler seg, så ser jeg at for mange er nok denne hijaben et helt frivillig valg - et valg de selv har tatt fordi de føler det er riktig i forhold til religionen. Kjenner også en norsk kvinne som begynte å bruke hijab når hun konverterte til islam, helt frivillig. Så jeg tror vi alle må begynne å akseptere at kvinner med hijab har ikke nødvendigvis begynt å bruke det pga tvang. Og da er det ikke noen grunn til å bli støtt av det på deres vegne.
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Politi med hijab?Merker at jeg ikke helt klarer å komme over avgjørelsen i hijab- saken. Jeg mener at Norge har tatt et stort steg i feil retning ved å la et religiøst symbol bli en del av offentlige tjenestemenns uniformer. En grunn er det jeg allerede har nevnt: Religion er en privatsak og ikke noe man bør flagge i jobbsammenheng. Spesielt ikke når man jobber i det offentlige. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Vel, det var en tid da mange norske kvinner også tiet i forsamlingen -og mange ville sagt det var helt frivillig. Så det er nok litt mer komplisert enn som så i mitt hode. Men det er ikke et poeng for meg i denne saken at det er ufrivillig -tvert i mot: Dersom det er "frivillig" så kan det jo ikke være vanskeligere å be om at dette som andre politisk/religiøse symboler tas av når uniformen tas på?
Der er vi nok fundamentalt uenige. Som sagt over har det ikke noe med "individualitet" å gjøre, men om å markere politiske og religiøse standpuinkt til støtte for enkelte grupper mens man er i en uniform som skal markere likhet for loven.
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Joda, men jeg ser ikke at gruppetilhørighet er noe praktisk hinder for å gjøre en god jobb som politi - det må være i helt spesielle situasjoner, i så fall. Det vil jo alltids være oppgaver som noen politifolk egner seg mer for enn andre - jeg skjønner ikke hvorfor hijab skal være så spesielt vanskelig. |
|
|
|
#20 |
|
Deltidsmamma
|
Nå misforstår du. Hijab er ikke spesielt vanskelig; men det er bare det som det er spurt om kan brukes i tillegg til politiuniformen. For kristne er det greit å la vær å gå med kors utenpå uniformen, jøder legger kalotten hjemme når de tar på seg uniform, brannsupporterne insisterer ikke på å ha på brannskjerf når man jobber som uniformert politi, kort og godt, folk legger de politiske og religiøse markørene/klærne/kall dethva du vil; bort når de tar på seg uniformen... det har ikke vært noe problem før, men er visst blitt det nå Sist redigert av bønna : 11-02-09 kl 09:34. Årsak: tillegg |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|