Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-09, 14:54   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg blir skremt om dere har behov for å sitte 5 timer hver dag med lekser. Det er jo bare helt sykt og de fleste barn har ikke 5 timer fra skoleslutt til sengetid.

Jeg sier ikke at det som fungerer for meg fungerer for alle. Men jeg har selv opplevd at den måten ting ble forklart på for meg var uforståelig, og så få forklart det på en helt annet måte og så ble det klart.

Litt annet nivå kanskje, men jeg slet veldig med vektorregning, der det ble forklart som piler osv. Når jeg noen år senere satt med matriseregning ikke illustrert med piler (vansklig over 3*3) men istedet som ligninger med mange ukjente. Da gikk det opp et lys for meg.

Noen ganger er problemet at metoden ikke har knagger å henge på, mens en annen metode for den eleven er forståelig nettopp fordi forklaringen treffer noen knagger. Å pugge en metode "uten knagger" tror jeg har lite for seg, det vil sjelden sitte.

Men dette er mine erfaringer og jeg er ikke engang pedagog, jeg har bare gjort meg betraktninger om min måte å lære på. Jeg er jo ordblind så skolegang har ikke alltid vært så lett for meg.

Heldagskole har jeg vært tilhenger av i årevis. Jeg vil være en bonus for min barns læring ikke en nødvendighet for at de skal klare seg.

Jeg er forøvrig slik at om jeg ikke forstår noe selv så spør jeg.

Vi satt tre til fem timer per dag for å forsøke å henge med. Han hadde konsentrasjonsproblemer. Jeg er enig i at det ikke går an, men det var ikke noen andre tilgjengelige valg. Utover å la skolen skli avsted uten ham med på lasset. Det går heldigvis bra med ham nå - konsentrasjonen er helt i orden nå og har vært det i hele sjette klasse.

Det med knagge å henge kunnskapen på er viktig. Jeg har samme forhold til definisjonen på tangens som du har til vektorer. Først når jeg lærte at man kan ta sinus delt på cosinus klarte jeg å huske at det var motstående delt på hosliggende katet - inntil da var det ikke mulig å få den ene dumme lille formelen til å sitte.

Jeg har forsøkt mange ulike metoder for å lære mitt barn det han skulle. Og med dette barnet viste det seg at det eneste som fungerer er at den som skal hjelpe har full kontroll på hvordan stoffet formidles på skolen - og kan utdype ut fra akkurat den innfallsvinkelen.

Jeg kan heldigvis det. Men de fleste av mine venninner vil faktisk slite med det allerede på sjetteklassepensum.

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:15.