Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Når vi først snakker om plaging av gjess og ender ...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-09, 01:21   #11
Katarina
Aktiv

Katarina sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Katarina er litt kul
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nå er det vel ikke det jeg påstår heller. Kylling hakker hverandre til døde i bittesmå bur. Der ligger døde og noen ganger spiser burkameratene på dem også. Burene er små, som frimerker å regne faktisk. De er netting, hele veien rundt, det finnes ikke vagler og vet du det er jammen ikke plass for de største kyllingene å bevege seg.

Det jeg prøver å få frem er at det er vel og bra at man får fokus på de eksotiske rettene, men kanskje vi bør starte litt nærmere hjemme desom vi skal kunne påvirke de som bør påvirkes. Nemlig deg og meg, det er få av oss som spiser gåselever like ofte som vi spiser kylling eller biff.

Jeg kunne gått inn på fisken i kummene på torget i Bergen eller hummeren i tanken på en bedre restaurant men lar det ligge for det sier seg selv. Det bør ikke være graden av lidelse som skal bestemme om vi skal si noe eller ei. Dersom et dyr plages på noen som helst måte burde vi faktisk gjøre noe, og ja biffen som en gang var ku hadde det ikke greit den gangen den sto i fjøset. Hvem liker vel å få strøm i baken?

Jeg kan ikke si meg annet enn helt enig med deg. Du har tydeligvis bedre innsikt i dette enn jeg har.

Jeg har hørt mye lovende om Stange-kylling. Har du hørt noe om den? Det sies at den får bedre plass til å røre på seg, og de aler dem opp over lengre tid.

Og når du skriver om fisk og hummer på torget i Bergen, så skjønner jeg det også. Hummer er utydningstruet også og burde ikke fanges i det hele tatt, og mange fiskearter er jo rødlistet. Men de fleste fisker blir vel drept med det samme de er tatt opp av vannet, blir de ikke?

Man burde gå mer og mer over til økologisk jordbruk og dyreavl, og gi dyrene LUFT, GRESS og PLASS igjen. Men igjen så blir det ikke nok mat til alle som trenger, og da er vi tilbake i runddansen... Det er vanskelig Men om mange bare kunne slutte med fråtsingen i kjøtt og kjøttprodukter, og i tillegg være mer kritiske til det de kjøper, så ville mye vært gjort. Dessverre tror jeg det er en utopi, men man kan jo håpe...

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:52.