|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#401 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?
Religiøse symboler bør ikke tillates på en offentlig uniform som representerer Staten. Kosmetiske hjelpemidler for å dekke til skavanker er noe annet.
Det var halvveis spøk
|
|
|
#402 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
En uniform skal jo se lik ut, hvis ikke er det jo ikke en uniform... Politiet vil vel ofte relativt konservativt kledd i forhold til hva som er vanlig i det landet. Nye klestradisjoner oppstår ikke i politiet. |
|
|
|
|
|
#403 |
|
Magisk
Sv: Politi med hijab?[quote=Hattifnatten;1484702]
Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige her, men jeg synes ikke man kan sidestille kosmetikk med religion, ærlig talt. Det er det samme som å si at det ikke skal være lov å ha på seg sminke når man er i tjeneste.
|
|
|
#404 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Det er jo fint at noen svarer ordentlig på usammenhengende sludder og vås også, men kan ikke noen av de som hadde ordentlige argumenter mot religøse hodeplagg på politiet tidligere i tråden komme tilbake i stedet? |
|
|
|
|
|
#405 |
|
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Sv: Politi med hijab?Nettopp! Hvis stiff-upper-lip engelskmenn klarer å la sine politifolk ha hijab så burde vi å klare å rpøve hvertfall. Jeg synes hele greia stinker fremmedfrykt og nisselue-mentalitet.
|
|
|
|
#406 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Politi med hijab?Jeg synes det er latterlig at man skal fly rundt i noe som har som hensikt å skjule deg fra menns blikk, med tanke på at de ikke skal fristes.
|
|
|
#407 |
|
Magisk
Og engelskmenn er så gode forbilder? Så som Tony Blair og den gjengen der? (Blair er forresten svært religiøs selv).
2007 2012 2014 Sist redigert av Nora H : 12-02-09 kl 11:37. |
|
|
|
|
|
#408 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Hva med å høre på hva en muslimsk politidame i Norge mener?: |
|
|
|
|
|
#409 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Politi med hijab?Jeg kjenner også at jeg nikker litt til det Lykken skriver. Jeg har ingen store meninger for eller imot Hijab egentlig, men jeg stusser litt på at det ikke skal være undertrykkende. Jeg vet nok for lite om det, men hva er ikke undertrykkende med et plagg som kun kvinner må/skal/bør/ bære og hvorfor bærer de det? Er det pga. at mann ikke skal føle tiltrekning til dem, slik noen sier? Jeg spør bare fordi jeg gjerne vil lære mer om dette.
|
|
|
#410 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Sv: Politi med hijab?Jeg har vært på ulike muslimske nettsteder for å lære mer om hijab, og årsaken til at mange kvinner velger å bruke det. Etter som jeg forstår, så er det ulike grunner, men det er helt klart at én klar årsak er at hijabens formål er å tildekke kvinnen slik at mannen ikke fristes. Koranen 24:30-31 sier at man skal : Dra sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd. Mange anser jenter som ikke bruker hijab som lettsindige. |
|
|
|
|
|
#411 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg slenger meg på det Lykken sier her.
|
|
|
#412 |
|
|
Sv: Politi med hijab?I bibelen står det at kvinner ikke skal smykke seg med hårfletningsfrisyrer. Så vidt jeg har observert stopper ikke det forholdsvis dedikerte kristne til å fikse håret av den grunn. Selv ikke politikvinner. |
|
|
|
|
|
#413 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Og sammenligningen er? Mange muslimske kvinner velger jo nettopp å bruke hijab fordi det står i koranen. |
|
|
|
|
|
#414 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#415 |
|
|
Sv: Politi med hijab?Poenget mitt var at det er veldig dumt å bruke siteringer fra Koranen som grunnlag for hvorfor muslimske kvinner velger å bruke hijab. |
|
|
|
|
|
#416 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?Koranen er en litt mer "rett-frem"-religion enn kristendom. Og så fikk jo kristne et bra fri-kort av jesus, ifht en del "gammel lov".
|
|
|
#417 |
|
flisespikker
|
Men synes du at "jeg synes dette er en latterlig skikk" (eller egentlig "jeg synes denne skikken har et latterlig opphav") er et godt argument mot å tillate noe?
|
|
|
#418 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Jeg tror faktisk at de aktuelle koranversene er en stor del av begrunnelsen for å gå med hijab. Antageligvis derfor Islamsk råd Norge sier at hijab er obligatorisk. Sist redigert av bønna : 12-02-09 kl 13:33. Årsak: skrivefeil |
|
|
|
|
|
#419 |
|
Mother of Dragons
|
Det er lettere for psyken å være uenig med noen som skriver godt og saklig enn å være enig med noen som har dårlige argumenter.
|
|
|
#420 |
|
flisespikker
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |