Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Madam Mim? (Og andre som har linsegryte-oppskrifter)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-09, 15:18   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Madam Mim? (Og andre som har linsegryte-oppskrifter)

Husker du den torskegryten med linser som du lagde når jeg var på besøk hos deg i ... eh ... 2004 eller noe sånt?

Jeg har lyst på oppskriften. (Om noen har en slik oppskrift liggende så tar jeg gjerne i mot tips fra andre også altså.)

Gammel 09-02-09, 15:24   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Madam Mim? (Og andre som har linsegryte-oppskrifter)

Det var bare noe jeg fant på.
Jeg menr jeg kokte grønne linser i buljong med løk, gulrot og hvitløk til de var møre. Så hadde jeg i hermetiske tomater, salt, pepper og bittelitt sukker, kokte opp, og hadde i torskefileter og trakk til side. serveres med hakket persille og ris. Tror jeg.

Gammel 09-02-09, 15:28   #3
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Denne synes jeg er veldig god, men den er litt sterk. Hvis du vil ha den litt mer mettende så er det godt med kylling oppi og nystekte rundstykker til.

RØD LINSESUPPE

1 løk
2 ss olje
2 1/2 dl røde linser (oransje) må skylles grundig
1 liter vann
2 grønnsak- eller kyllingbuljongterninger
1 boks hakket tomat
2 ss tomatpure
1 purreløk
1 ts sambal oelek (chilipasta)

Varm oljen i en gryte og tilsett løk og hvitløk. Vask linsene og ha dem i gryta med vann, buljongterninger, tomat og tomatpure. Kok i 30 min. Tilsett purreløken mot slutten. Smak til med chilipasta og eventuelt litt salt.

Serveres med sitron (presset over) og masse hakket persille.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 16:15   #4
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk. Jeg endte opp med å bruke dette:

1 dl grønne linser (som jeg angrer litt på, de er for store til dette synes jeg, så neste gang blir det gule istedet).
2 dl røde linser
1 boks hakkede tomater på boks.
1 gulrot
1/4 persillerot
1/3 squash
1 løk
1/2 hvitløk (single clove)
1/2 orange paprika
Litt cummin
Litt koriander
Litt paprika (hadde ikke chili)
Litt Graham Masala
1 ts urtebuljong
En god dæsj urtesalt

Så får vi se hvordan dette faller i smak. Det er lenge siden vi sist spiste linser.

Gammel 13-02-09, 11:00   #5
Leah
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2007
Leah har et hav av muligheter foran seg
Standard

:abbonerer på denne:

Leah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:10   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Pussig at denne skulle dukke opp, jeg lagde min første rett med linser i går. Det har jeg aldri hatt i hus før.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 14:49   #7
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Så får vi se hvordan dette faller i smak. Det er lenge siden vi sist spiste linser.

Lillebror elsket det! Han satt og sa nam, nam, nam gjennom hele måltidet og nektet oss å rydde linsegryten av bordet, og så gikk han i rute ut på kjøkkenet og spiste "nam-nam" frem til han skulle legge seg.

Storebror var mer lunken, men jeg tror (håper) vi har ham litt på glid.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.