Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Emo

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-09, 22:21   #1
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Emo

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Legger ut denne linken jeg.
http://www.luv-emo.com/

På denne siden er det en hel del informasjon om emokulturen. Det er en subkultur som her til lands har fått en større tilhengerskare de siste årene.

Den har sitt utspring i en type punk musikk. Det er en trist/deprimert undertone i musikken og den handler generelt om å ha det for jævlig. Ungdommene som i Norge tilhører emo miljøet er ofte kraftig sminket, går i særegne og fortrinnsvis svarte klær ispedd diverse striper, skriver deprimerende sanger og dikt, de er jevnt over deprimerte og selvskading er et utrykk for den indre smerten de har.

Ah høres ut som meg når jeg var ung, bare at jeg hørte på metall.
Jo mer deprimert jo bedre.
Men ja, jeg hadde varslet noen, ekstreme emo's er ikke bra, de påvirker hverandre veldig negativt. Jo mer de kan dra hverandre ned jo bedre virker det som.

Gammel 14-02-09, 22:25   #2
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Men ja, jeg hadde varslet noen, ekstreme emo's er ikke bra, de påvirker hverandre veldig negativt. Jo mer de kan dra hverandre ned jo bedre virker det som.

Jeg også, bare det at jeg hørte på punk da. Sid var min store helt, han er i grunnen en helt fremdeles han da.

Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 10:39   #3
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Som meg og Minus det med selvskading. Men metall hører jeg på ennå da.

Gammel 15-02-09, 18:42   #4
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker en gother velkommen anytime. Emo derimot, får varselklokkene til å ringe litt.
Ser vi er på linje der Smilefjes.

Mor til 4: Nå er det nå engang slik at mange Emo driver med selvskading, det er ikke til å stikke under en stol.
Men selvsagt er det mange Emoer som ikke gjør det og, akkurat som det finnes gothere som går med pigger og gothere som ikke går med pigger.
Men at det er en del av emokulturen for ekstreme emoer bør det ikke finnes tvil om. Det holder ikke at emo lightsene sier at emo ikke handler om selvskading når faktum er at emo ekstremene driver med blant annet det.

Gammel 15-02-09, 18:49   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den har sitt utspring i en type punk musikk. Det er en trist/deprimert undertone i musikken og den handler generelt om å ha det for jævlig. Ungdommene som i Norge tilhører emo miljøet er ofte kraftig sminket, går i særegne og fortrinnsvis svarte klær ispedd diverse striper, skriver deprimerende sanger og dikt, de er jevnt over deprimerte og selvskading er et utrykk for den indre smerten de har.

Ehrm. Emo er ikke en type punkmusikk (selv om noen uten filla peiling på musikk påstår det). De som tilhører emomiljøet er ikke nødvendigvis mer deprimerte enn andre tenåringer, og det er ingen automatikk i at man også driver med selvskading.

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Hva skal foreldrene gjøre om de da får en sønn/datter som velger seg emo/goth stilen?

Man skal være en god forelder, akkurat som man skal hvis de får en sønn/datter som velger å spille fotball/bli ungdomspolitiker/skate/danse ballet/ri hester/spille dataspill/you name it.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 18:55   #6
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Datteren min har snakket endel om EMO i det siste. Hun synes de har en kul klesstil.
Hadde ikke blitt krise her om hun hadde kledd seg som de. Hun legger foreløpig ikke annet i det enn en klesstil.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 18:59   #7
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hvordan ser man forskjell på emoere og gothere?

Gothere er hakket gladere.

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Hva skal foreldrene gjøre om de da får en sønn/datter som velger seg emo/goth stilen?

Det er få steder folk er så snille mot hverandre som i goth/metall-miljøet. Jeg har aldri opplevd slåsskamper på metallkonserter. Det var en som prøvde å yppe til slagsmål på Elm en gang i gamle dager. Da kom det en stor skummel fyr bort til ham og snakket med ham til han roet seg og gikk hjem.
Emo-miljøet er jeg mer skeptisk til, men det er nok fordi jeg vet så lite om det.

Gammel 15-02-09, 19:22   #8
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ehrm. Emo er ikke en type punkmusikk (selv om noen uten filla peiling på musikk påstår det). De som tilhører emomiljøet er ikke nødvendigvis mer deprimerte enn andre tenåringer, og det er ingen automatikk i at man også driver med selvskading.

Denne subkulteren oppsto etter sigende rundt et miljø hvor musikken som kan kalles en type punk som hadde utspring fra hard core punken slik vi kjenner den fra tidlig syttitall. Det er ofte slik at de ungdommene som trekker mot dette miljøet har en del "baggasje" om man kan kalle det for noe. Det er ingen automatikk i dette med selvskading men det er desverre ofte en faktor.

Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 20:01   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne subkulteren oppsto etter sigende rundt et miljø hvor musikken som kan kalles en type punk som hadde utspring fra hard core punken slik vi kjenner den fra tidlig syttitall. Det er ofte slik at de ungdommene som trekker mot dette miljøet har en del "baggasje" om man kan kalle det for noe. Det er ingen automatikk i dette med selvskading men det er desverre ofte en faktor.

Ja, jeg leste også wiki-artikkelen som du siterer fra her. Som for øvrig ikke inneholder en eneste referanse, og som også har denne "advarselen" på seg:

Sitat:

Denne artikkelen trenger en opprydning for å oppfylle Wikipedias kvalitetskrav.

Jeg har bedre greie på musikk en vedkommende som har skrevet den, og hvis du vil kan jeg godt dra hele historikken til emorock. Men det er kanskje ikke nødvendig?

At det ofte er en faktor vil jeg gjerne se noen tall på før jeg tror på, og jeg syns det er temmelig lettvint og naivt hvis foreldre kun ser etter risikooppførsel når barnet farger håret blått, går i stripete knestrømper og hører på trist popmusikk. Det er omtrent som å si at man begynner med dop av å høre på rock. Kjekk tensingungdom som sparker fotball tar selvmord de også. Drikker og driver med dop gjør de også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 20:06   #10
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, jeg leste også wiki-artikkelen som du siterer fra her. Som for øvrig ikke inneholder en eneste referanse, og som også har denne "advarselen" på seg: Jeg har bedre greie på musikk en vedkommende som har skrevet den, og hvis du vil kan jeg godt dra hele historikken til emorock. Men det er kanskje ikke nødvendig?

At det ofte er en faktor vil jeg gjerne se noen tall på før jeg tror på, og jeg syns det er temmelig lettvint og naivt hvis foreldre kun ser etter risikooppførsel når barnet farger håret blått, går i stripete knestrømper og hører på trist popmusikk. Det er omtrent som å si at man begynner med dop av å høre på rock. Kjekk tensingungdom som sparker fotball tar selvmord de også. Drikker og driver med dop gjør de også.

Bare sånn at det er sagt hentet jeg informasjon fra noen amerikanske sider som har emo som tema. Jeg bruker ALDRI wikipedia til noe som helst.

Man bør da se etter risikoadferd gjennom hele oppveksten til barnet. Jeg må si at jeg personlig ville blitt mer bekymret dersom Plutten hadde kommet hjem og snakket "gangstertalk". Når jeg sier ofte henviser jeg til mine erfaringer med ungdommer fra dette og andre miljøer. La det være sagt at det er mange som er i disse subkulturene som er der på grunn av musikken og andre ting. De er inkluderende kanskje fordi de faller utenfor det som er såkalt normalt og dermed er det lett for ungdommer med personlige vansker å få innpass her.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:26.