Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-09, 14:44   #1
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes bikini er en ganske relevant sammenligning, jeg. Hvorfor er det så om å gjøre å skjule brystene sine for fremmede menn? Hva "alminnelig bluferdighet" og "anstendighet" og sånt omfatter henger sammen med kulturen man er i; jeg synes det blir litt lettvint å si at bikini er noe helt annet enn hijab fordi bikini ikke er religiøst betinget. Er bikini en kvinneundertrykkende skikk? Og hvis ikke, hvorfor er hijab det? Jeg synes det er flere likhetstrekk, selv om det selvsagt ikke er det samme.

Som Ulvefar så fint påpekte; på stranda er det vanlig at både menn og kvinner skjuler kjønnsorganet sitt. Ikke bare kvinner.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 14:47   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Som Ulvefar så fint påpekte; på stranda er det vanlig at både menn og kvinner skjuler kjønnsorganet sitt. Ikke bare kvinner.

Er bryster kjønnsorganer?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 14:50   #3
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er heller ikke alle som skjuler brystene på stranda.

Men alvorlig talt, jeg kan se greia med brystene. Hvorfor skal vi skjule dem bare fordi de er litt større enn mannfolka sine. Samtidig er det jo ikke uvanlig å finne kvinner som soler seg toppløse. Jeg har da selv gjort det.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 14:51   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er heller ikke alle som skjuler brystene på stranda.

Men alvorlig talt, jeg kan se greia med brystene. Hvorfor skal vi skjule dem bare fordi de er litt større enn mannfolka sine. Samtidig er det jo ikke uvanlig å finne kvinner som soler seg toppløse. Jeg har da selv gjort det.

Jeg også. Jeg har i det hele tatt ingen problemer med det, og bruker bare klær på stranden fordi andre forventer det.

Men det er ganske mange som ville hatt problemer med det. Å tvinge dem til å gå uten overdel, kan kanskje likestilles med å tvinge en kvinne som ønsker å bruke hijab til å gå uten?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 14:51   #5
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nei, teknisk sett ikke. Og det var derfor jeg la inn en parantes om dem. Men ikke bare er overdelen i det minste litt mindre obligatorisk enn underdelen, men forskjellen på mannlig og kvinnlig badedrakt i Norge anno 2009 er, mener jeg, et relativt svakt tegn på forskjellsbehandling av kjønnene. Å gå med hijab er, mener jeg, ofte (ikke alltid) et klarer tegn på å være utsatt for en mer systematisk forskjellsbehandling enn å ha på bikinioverdelen.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 14:55   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Nei, teknisk sett ikke. Og det var derfor jeg la inn en parantes om dem. Men ikke bare er overdelen i det minste litt mindre obligatorisk enn underdelen, men forskjellen på mannlig og kvinnlig badedrakt i Norge anno 2009 er, mener jeg, et relativt svakt tegn på forskjellsbehandling av kjønnene. Å gå med hijab/niqab/burka er, mener jeg, ofte (ikke alltid) et klarer tegn på å være utsatt for en mer systematisk forskjellsbehandling enn å ha på bikinioverdelen.

Jeg ser absolutt den forskjellen, altså. Jeg synes bare det er et poeng at man greier å se at det går an å internalisere kulturelle koder slik at man ser det som sitt eget valg, selv om kodene i utgangspunktet kan bygge på undertrykkende og diskriminerende påbud og regler. Hvis man selv synes det er ubehagelig å vise puppene sine til fremmede menn, burde man kunne skjønne hva som kan gjøre at noen synes det er ubehagelig å gå barhodet blant fremmede menn, uten å dermed mene at de som føler det sånn er hjernevasket eller nødvendigvis blir tvunget til å kle seg slik. At parallellen ikke strekker til på alle områder, er jeg klar over.

Gammel 19-02-09, 15:00   #7
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg ser absolutt den forskjellen, altså. Jeg synes bare det er et poeng at man greier å se at det går an å internalisere kulturelle koder slik at man ser det som sitt eget valg, selv om kodene i utgangspunktet kan bygge på undertrykkende og diskriminerende påbud og regler. Hvis man selv synes det er ubehagelig å vise puppene sine til fremmede menn, burde man kunne skjønne hva som kan gjøre at noen synes det er ubehagelig å gå barhodet blant fremmede menn, uten å dermed mene at de som føler det sånn er hjernevasket eller nødvendigvis blir tvunget til å kle seg slik. At parallellen ikke strekker til på alle områder, er jeg klar over.

Jeg synes det er en veldig god paralell, den er bare "nedskalert". Særlig det med internalisering av normer er et veldig viktig poeng som knapt nok kan overvurderes om man skal skjønne noe som helst av hvordan kulturelle trekk oppstår og oppretttholdes. Særlig når det gjelder å se andre perspektiver enn "de er svake, lidende og undertrykt" vs. "de er sterke kvinner med egne valg". Det ene utelukker pussig nok ikke det andre.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 15:01   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Særlig når det gjelder å se andre perspektiver enn "de er svake, lidende og undertrykt" vs. "de er sterke kvinner med egne valg". Det ene utelukker pussig nok ikke det andre.

Gammel 19-02-09, 17:36   #9
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dersom skaut eller annet blir brukt får å ikke "friste" menn er det intet annet enn sørgelig undertrykkende. Enda en måte å tillegge kvinner ansvar for menns seksualitet, på lik linje med å forsvare voldtekt fordi kvinnen hadde korte skjørt eller flørtet.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 14:49   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det er sant. Men det er bare kvinner som skjuler brystene/brystvortene, og det var naturligvis den forskjellen jeg tenkte på. Jeg burde kanskje ha presisert det, men siden Hattifnatten hadde trukket linjen fra BH-bikini tidligere, tenkte jeg ikke det var nødvendig.

Gammel 19-02-09, 14:54   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Menn skjuler ikke puppene sine.

Gjør dem ikke? Det er mange menn som skjuler puppene sine, på samme måte har mange kvinner ingen problemer med å vise sine.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 15:04   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg vil likevel påstå at det på ei strand i Norge er overvekt at toppløse menn. Toppløse kvinner blir vel ansett som "harry" i følge det jeg har hørt og lest og det er vel motemessig "ute". Det å la seg styre av hva andre definerer som harry eller ei er jo også en måte å la seg styre på.

Det har ikke noe med å la seg styre av mote eller hva som er "harry" for tiden, det kan ikke sammenlignes med at kvinner må dekkes til for at menn ikke skal fristes.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:00.