|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Absolut ateist
|
Sv: De som ikke vaksinerer barna er...
Unntak fra hva? Fra barn som ikke kan vaksineres eller fra voksne som velger å ikke vaksinere friske barn med "gode" argumenter?
|
|
#2 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Under unntakene ligger barn som går på immunsuppressive midler, har kraftig allergier mot f.eks. egg. ol. Ikke foreldrenes overbevisning basert på feilaktig informasjon. |
|
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Jeg vet godt hva som er unntak, jeg spurte derimot hva Urt mente med unntak, ikke hva som var det. Enkelte mener jo at deres barn er unntak bare fordi at.
|
|
#4 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
|
|
|
|
|
#5 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Håper alle får med seg at diskusjonene gjelder de som kan få vaksiner.
|
|
#6 |
|
Unik
|
Eg meinte der ungar ikkje kan vaksinerast.
|
|
#7 |
|
Absolut ateist
|
Men det er jo litt på siden av en sånn her debatt, er det ikke? Alle vet, eller burde vite, at en av de samfunnsvennlige greiene med å vaksinere, er å i fellesskap også beskytte de som ikke kan vaksineres. Blir som at man må legge til at man ikke mener dyslektikerne hver gang man snakker om skrivefeil.
|
|
#8 |
|
Unik
|
Var igrunn meir for å poengtere. Det er ikkje alltid folk er klar over at allergier kan skape problemer for ein vaksinasjon.
|
|
#9 |
|
trøtt
|
Nei, akkurat der er det visst ikke alltid helsepersonell husker å informere. Det er synd! Jeg har to venninner som begge har barn med egg- og melkeallergi (ev. intoleranse - jeg har hørt at det er en forskjell, men aner ikke hva den går ut på) og den ene fikk beskjed av barnelegen om å utsette MMR pga at bakteriene ble dyrket på egg (eller noe i den dur), mens den andre ikke fikk noen slik beskjed.
|
|
#10 |
|
På lukket avdeling
|
HS vet vel i de fleste tilfeller hvilke barn som har eggeallergi eller ikke? |
|
|
|
|
#11 |
|
trøtt
|
Det vil jeg anta, men inntrykket mitt er at de ikke vet nok. Det var altså barnelegen (ikke tilknyttet helsestasjon) som sa i fra i det ene tilfellet, mens de andre ikke fikk høre noe som helst. Vet alle helsesøstre at MMR dyrkes på egg?
|
|
#12 |
|
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...Er enig med Sitron. Begge gutta fikk de vaksinene de skal ha.
|
|
#13 |
|
trøtt
|
Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...
... men om et fåtall av de andre brukerne her inne vet hvem du er på et annet forum så betyr vel ikke det at de automatisk forstår at det er deg det ev. er snakk om?
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...Siden det med allergi ble nevnt så lurer jeg på om folk som lar være å vaksinere eller utsetter vaksinen gjør dette etter grundig utredning eller bare hører på en tilfeldig helsesøster eller fastlege. Å ikke vaksinere pga allergiske reaksjoner på en vaksine eller pga eggallergi er ikke noe spesialister anbefaler lettvint. Vi har hyperallergisk barn som fikk kraftig reaksjon etter en av vaksinene og som er kraftig allergisk mot egg. Han ble henvist til utredning og vaksiner ble utsatt til utredning var ferdig. Han fikk vaksinene til slutt. For ham som allergiker er risiko for komplikasjoner store ved å få sykdommene det vaksineres mot. Han ble veldig syk av vannkopper og tenker i ettertid at det er synd han ikke ble vaksinert. En allergisk reaksjon som kunne vært stoppet med adrenalin hadde vært mindre skummelt enn vannkoppene slik han hadde dem. Kikhoste var jeg seriøst redd for da vi ventet på vaksine. Kikhose hos allergiker med astma er ikke bra. |
|
|
|
|
#15 |
|
trøtt
|
Jeg vet bare at min ene venninne utsatte MMR etter råd fra barnelegen. Grunnen til at vi har utsatt det er gjentatte luftveisinfeksjoner (bortimot sammenhengende) siden september og jeg vil at den vesle kroppen skal være frisk før han får vaksinen.
|
|
#16 |
|
På lukket avdeling
|
Nei, enig. Vi vaksinerte selv om Ane har eggeallergi, kraftig sådan og diverse annet. Tok vaksinen på sykehus. Hun fikk da reaksjon straks sprøyten var satt inn, men trengte ikke "hjelp". Neste sprøyte er da anbefalt kuttet ut for henne siden de ikke likte reaksjonene hennes. De fleste får ingen reaksjoner selv om de har allergi. |
|
|
|
|
#17 |
|
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hos oss har alle barna gått igjennom en grundig utredning på sykehus før det ble tatt en avgjørelse.
Rart at ingen har nevnt dette for oss. To av barna har hatt kikhoste, den ene har astma og allergi og den andre er hyperallergisk. |
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette fikk jeg høre da vi var på sykehuset med gutten vår. Han hadde da kun fått den første vaksinen. Den uvaksinerte sønnen til noen venner hadde kikhoste akkurat da og vi fikk veldig veldig streng beskjed om å holde ham langt unna fordi astma og kikhosteutbrudd ikke var noen god kombinasjon. Logisk nok i grunnen siden han gjerne blir verre i astmaen når han får andre sykdommer. Den uvaksinerte gutten hadde kikhosten i lang tid og en av foreldrene tror det har forverret astmaen til denne gutten. Det kan jo være tilfeldig at gutten ble dårligere i astma etter noen måneder kikhoste og derfor vet de som sagt ikke. |
|
|
|
|
#19 |
|
Til tider hjulbeint
|
Jeg har ikke lest hele diskusjonen. |
|
|
|
|
#20 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...Jeg må spørre kråka: du som mener at du skal ha respekt for meningene dine, har du det ovenfor andre mennesker som har en personlig mening som også går ut over andre?Altså, synes du at det er ok at en av sør-afrikas tidligere ministre mener at HIV ikke smitter ved seksuell kontakt og om en mann er smittet så kan han ligge med en jomfru så blir han ren. Blir du sint over sånne tosker eller synes du at slike meninger må være like respektert som hva fagfolk og alle fornuftige mennesker mener? Ser du at du er lik sånne mennesker?
![]() |
| Emneord |
| vaksinasjonskonspirasjon |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|