Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

De som ikke vaksinerer barna er ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-09, 00:24   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De som ikke vaksinerer barna er...

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Husk berre på at det finnes nokon unntak då.

Unntak fra hva? Fra barn som ikke kan vaksineres eller fra voksne som velger å ikke vaksinere friske barn med "gode" argumenter?

Gammel 25-02-09, 00:29   #2
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Unntak fra hva? Fra barn som ikke kan vaksineres eller fra voksne som velger å ikke vaksinere friske barn med "gode" argumenter?

Under unntakene ligger barn som går på immunsuppressive midler, har kraftig allergier mot f.eks. egg. ol. Ikke foreldrenes overbevisning basert på feilaktig informasjon.

Imma er ikke aktiv  
Gammel 25-02-09, 00:30   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Under unntakene ligger barn som går på immunsuppressive midler, har kraftig allergier mot f.eks. egg. ol. Ikke foreldrenes overbevisning basert på feilaktig informasjon.

Jeg vet godt hva som er unntak, jeg spurte derimot hva Urt mente med unntak, ikke hva som var det. Enkelte mener jo at deres barn er unntak bare fordi at.

Gammel 25-02-09, 00:32   #4
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vet godt hva som er unntak, jeg spurte derimot hva Urt mente med unntak, ikke hva som var det. Enkelte mener jo at deres barn er unntak bare fordi at.

Imma er ikke aktiv  
Gammel 25-02-09, 00:32   #5
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Håper alle får med seg at diskusjonene gjelder de som kan få vaksiner.
Det er jo endel av grunnen til at vi vaksinerer også.
Forhindre at barn som av en eller annen grunn ikke kan få vaksine blir mest mulig beskyttet mot disse sykdommene.

Gammel 25-02-09, 00:31   #6
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg meinte der ungar ikkje kan vaksinerast.

Gammel 25-02-09, 00:34   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Eg meinte der ungar ikkje kan vaksinerast.

Men det er jo litt på siden av en sånn her debatt, er det ikke? Alle vet, eller burde vite, at en av de samfunnsvennlige greiene med å vaksinere, er å i fellesskap også beskytte de som ikke kan vaksineres. Blir som at man må legge til at man ikke mener dyslektikerne hver gang man snakker om skrivefeil.

Gammel 25-02-09, 00:36   #8
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Men det er jo litt på siden av en sånn her debatt, er det ikke? Alle vet, eller burde vite, at en av de samfunnsvennlige greiene med å vaksinere, er å i fellesskap også beskytte de som ikke kan vaksineres. Blir som at man må legge til at man ikke mener dyslektikerne hver gang man snakker om skrivefeil.

Var igrunn meir for å poengtere. Det er ikkje alltid folk er klar over at allergier kan skape problemer for ein vaksinasjon.

Var ingen som opplyste oss om det då me skulle vaksinere eldstemann. Heldigvis gjekk det bra.

Gammel 25-02-09, 00:59   #9
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Var igrunn meir for å poengtere. Det er ikkje alltid folk er klar over at allergier kan skape problemer for ein vaksinasjon.

Var ingen som opplyste oss om det då me skulle vaksinere eldstemann. Heldigvis gjekk det bra.

Nei, akkurat der er det visst ikke alltid helsepersonell husker å informere. Det er synd! Jeg har to venninner som begge har barn med egg- og melkeallergi (ev. intoleranse - jeg har hørt at det er en forskjell, men aner ikke hva den går ut på) og den ene fikk beskjed av barnelegen om å utsette MMR pga at bakteriene ble dyrket på egg (eller noe i den dur), mens den andre ikke fikk noen slik beskjed.

~TM~ er ikke aktiv  
Gammel 25-02-09, 01:02   #10
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Nei, akkurat der er det visst ikke alltid helsepersonell husker å informere. Det er synd! Jeg har to venninner som begge har barn med egg- og melkeallergi (ev. intoleranse - jeg har hørt at det er en forskjell, men aner ikke hva den går ut på) og den ene fikk beskjed av barnelegen om å utsette MMR pga at bakteriene ble dyrket på egg (eller noe i den dur), mens den andre ikke fikk noen slik beskjed.

HS vet vel i de fleste tilfeller hvilke barn som har eggeallergi eller ikke?

Maylen er ikke aktiv  
Gammel 25-02-09, 01:05   #11
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

HS vet vel i de fleste tilfeller hvilke barn som har eggeallergi eller ikke?

Det vil jeg anta, men inntrykket mitt er at de ikke vet nok. Det var altså barnelegen (ikke tilknyttet helsestasjon) som sa i fra i det ene tilfellet, mens de andre ikke fikk høre noe som helst. Vet alle helsesøstre at MMR dyrkes på egg?

~TM~ er ikke aktiv  
Gammel 25-02-09, 00:36   #12
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...

Er enig med Sitron. Begge gutta fikk de vaksinene de skal ha.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv  
Gammel 25-02-09, 00:53   #13
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Nei, men jeg skjønte jo med en gang at hun mente meg.

... men om et fåtall av de andre brukerne her inne vet hvem du er på et annet forum så betyr vel ikke det at de automatisk forstår at det er deg det ev. er snakk om?

... og hva med alle de som ikke aner hvem du er (og som ikke bryr seg nevneverdig om hvem andre er andre steder). Jeg aner ikke hvem du er siden jeg kuttet ut mer eller mindre NM samme dag som jeg fikk pm om FP og jeg gir i grunnen f i hva du skriver på et annet forum. Jeg er interessert i å diskutere på FP, uavhengig av hva som skrives andre steder og hvem som er hva et annet sted.

~TM~ er ikke aktiv  
Gammel 25-02-09, 01:08   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden det med allergi ble nevnt så lurer jeg på om folk som lar være å vaksinere eller utsetter vaksinen gjør dette etter grundig utredning eller bare hører på en tilfeldig helsesøster eller fastlege. Å ikke vaksinere pga allergiske reaksjoner på en vaksine eller pga eggallergi er ikke noe spesialister anbefaler lettvint. Vi har hyperallergisk barn som fikk kraftig reaksjon etter en av vaksinene og som er kraftig allergisk mot egg. Han ble henvist til utredning og vaksiner ble utsatt til utredning var ferdig. Han fikk vaksinene til slutt. For ham som allergiker er risiko for komplikasjoner store ved å få sykdommene det vaksineres mot. Han ble veldig syk av vannkopper og tenker i ettertid at det er synd han ikke ble vaksinert. En allergisk reaksjon som kunne vært stoppet med adrenalin hadde vært mindre skummelt enn vannkoppene slik han hadde dem. Kikhoste var jeg seriøst redd for da vi ventet på vaksine. Kikhose hos allergiker med astma er ikke bra.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 25-02-09, 01:11   #15
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Siden det med allergi ble nevnt så lurer jeg på om folk som lar være å vaksinere eller utsetter vaksinen gjør dette etter grundig utredning eller bare hører på en tilfeldig helsesøster eller fastlege. Å ikke vaksinere pga allergiske reaksjoner på en vaksine eller pga eggallergi er ikke noe spesialister anbefaler lettvint. Vi har hyperallergisk barn som fikk kraftig reaksjon etter en av vaksinene og som er kraftig allergisk mot egg. Han ble henvist til utredning og vaksiner ble utsatt til utredning var ferdig. Han fikk vaksinene til slutt. For ham som allergiker er risiko for komplikasjoner store ved å få sykdommene det vaksineres mot. Han ble veldig syk av vannkopper og tenker i ettertid at det er synd han ikke ble vaksinert. En allergisk reaksjon som kunne vært stoppet med adrenalin hadde vært mindre skummelt enn vannkoppene slik han hadde dem. Kikhoste var jeg seriøst redd for da vi ventet på vaksine. Kikhose hos allergiker med astma er ikke bra.

Jeg vet bare at min ene venninne utsatte MMR etter råd fra barnelegen. Grunnen til at vi har utsatt det er gjentatte luftveisinfeksjoner (bortimot sammenhengende) siden september og jeg vil at den vesle kroppen skal være frisk før han får vaksinen.

~TM~ er ikke aktiv  
Gammel 25-02-09, 01:15   #16
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Nei, enig. Vi vaksinerte selv om Ane har eggeallergi, kraftig sådan og diverse annet. Tok vaksinen på sykehus. Hun fikk da reaksjon straks sprøyten var satt inn, men trengte ikke "hjelp". Neste sprøyte er da anbefalt kuttet ut for henne siden de ikke likte reaksjonene hennes. De fleste får ingen reaksjoner selv om de har allergi.

Maylen er ikke aktiv  
Gammel 25-02-09, 19:28   #17
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Siden det med allergi ble nevnt så lurer jeg på om folk som lar være å vaksinere eller utsetter vaksinen gjør dette etter grundig utredning eller bare hører på en tilfeldig helsesøster eller fastlege.

Hos oss har alle barna gått igjennom en grundig utredning på sykehus før det ble tatt en avgjørelse.

Som mamma til tre uvaksinerte barn (storebor har fått en vaksine mot stivkrampe) er jeg veldig glad for at dere andre vaksinerer.

Kikhose hos allergiker med astma er ikke bra.

Rart at ingen har nevnt dette for oss. To av barna har hatt kikhoste, den ene har astma og allergi og den andre er hyperallergisk.

Trois er ikke aktiv  
Gammel 25-02-09, 23:27   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Rart at ingen har nevnt dette for oss. To av barna har hatt kikhoste, den ene har astma og allergi og den andre er hyperallergisk.

Dette fikk jeg høre da vi var på sykehuset med gutten vår. Han hadde da kun fått den første vaksinen. Den uvaksinerte sønnen til noen venner hadde kikhoste akkurat da og vi fikk veldig veldig streng beskjed om å holde ham langt unna fordi astma og kikhosteutbrudd ikke var noen god kombinasjon. Logisk nok i grunnen siden han gjerne blir verre i astmaen når han får andre sykdommer. Den uvaksinerte gutten hadde kikhosten i lang tid og en av foreldrene tror det har forverret astmaen til denne gutten. Det kan jo være tilfeldig at gutten ble dårligere i astma etter noen måneder kikhoste og derfor vet de som sagt ikke.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 28-02-09, 18:02   #19
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Jeg har ikke lest hele diskusjonen.

Minsten min er hyperallergisk for egg og hadde alvorlig astma som helt liten. Han fikk satt vaksine på sykehus og de hadde sprøyter med medisiner klar i tilfelle reaksjoner. Jeg var livredd, men tanken på at han skulle få noen av sykdommene de vaksinerer mot gjorde meg enda mer redd da han var syk omtrent hele tiden og der hvor andre barn var forkjølet så ble han lagt inn på sykehus med pusteproblemer.

Legen og jeg lå godt da han ikke viste et eneste tegn på reaksjon og ikke engang et snev av feber de påfølgende dagene.

Å ikke vaksinere barn som kan vaksineres er uansvarlig, både mot sitt eget barn og mot alle de som av årsaker ikke kan vaksineres.

Garbella er ikke aktiv  
Gammel 28-02-09, 18:15   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må spørre kråka: du som mener at du skal ha respekt for meningene dine, har du det ovenfor andre mennesker som har en personlig mening som også går ut over andre?Altså, synes du at det er ok at en av sør-afrikas tidligere ministre mener at HIV ikke smitter ved seksuell kontakt og om en mann er smittet så kan han ligge med en jomfru så blir han ren. Blir du sint over sånne tosker eller synes du at slike meninger må være like respektert som hva fagfolk og alle fornuftige mennesker mener? Ser du at du er lik sånne mennesker?

Emneord
vaksinasjonskonspirasjon

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:50.