|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salg
Bortsett fra at dette ikke stemmer, så var innlegget ditt informativt og greit. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
Ok. Hvilken "lovlig" virksomhet er det som skjer på The Pirate Bay?
|
|
|
|
#3 |
|
-
Jeg gjorde fire enkle søk på The Pirate Bay nå og fant med alle sammen lett ting som, forutsatt at de er riktig navngitt og beskrevet, er fullt lovlig å distribuere. Jeg fant også ting som det, med samme forbehold, sannsynligivs ikke er lovlig å distribuere. Søkestrengene jeg brukte var "darwin", "linux", "jane austen" og "jules verne". Og slike eksempler burde strengt tatt noen som har studert opphavsrett på universitetsnivå greie å tenke seg frem til selv. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Aktiv
![]() |
Jeg har ikke studert opphavsrett som et fullverdig juridisk studium på Universitetet, og kan ikke påberope meg å være ekspert på feltet. Men jeg har tatt et fag innen opphavsrett som et ledd i studiet innen digitale medier. Og synes forøvrig at det er rimelig arrogant av deg å komme med denne uttalelsen når jeg bare har forsøkt å klargjøre enkelte sider ved opphavsrett! Takk for den!
|
|
|
|
#5 |
|
-
Jeg er rimelig arrogant.
Nå er vel det en av de tingene svensk rett er i ferd med å vurdere, og selv om jeg også syns antagelsen din virker sannsynlig, ville jeg vel for min del ha ventet litt med å påstå noe som helst om akkurat det. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Pirate Bay blir også brukt som et markedsføringsverktøy av mange (indie)plateselskaper og artister, i tillegg til at mange uetablerte artister sprer musikken sin der.
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
I og med at man kan laste opp alt, så kan man vel også laste opp ting som er legale? Du sier jo selv at Pirate Bay bare fungerer som et mellomlag for de som laster opp og laster ned, og det er jo det jeg forstår det slik at rettsaken mot dem også dreier seg om, om de som tilbyr en tjeneste er ansvarlig for hvordan folk bruker tjenestene. Er det televerket sin feil hvis du eller jeg driver med telefonsjikane fordi det er televerket som leverer linjene? Det er et interessant spørsmål.
|
|
|
#8 |
|
Aktiv
![]() |
Jepp. Du sier noe der, selv om jeg ikke synes det er den beste sammenligningen likevel. Dersom du heller hadde sammenlignet internett i sin helhet med et telefonselskap, så hadde jeg vært mer med deg
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|