Sv: Varmepumpe mot grunnvann
Vi har bergvarmepumpe, slik som du spør om her. Vi innstallerte dette for 2-3 år siden. Før den tid hadde vi også en gammel oljefyr og radiatorer. Jeg husker ikke eksakt, men varmepumpa og boring kostet tilsammen mellom 160.000 og 180.000, tror jeg. Jeg ser du skriver at fjellet ligger opp i dagen, det er bra. Må man bore i løsmasse før man kommer til fjell, blir boringen raskt mye dyrere.
Det kan, som Irma sier, være et problem at eksisterende radiatorer ikke fungerer optimalt fordi vannet som sirkulerer har lavere varme ved varmepumpe enn ved oljefyr. Dette er allikevel ikke noe problem hos oss. Det avhenger en del av type radiatorer, og jeg tror kanskje at de forskjellige varmepumpene kan gi litt forskjellig temperatur. Dette må dere sjekke ut. Må man skifte ut radiatorsystemet blir det en kostbar affære.
Varmtvannstanken varmes også opp med varmepumpa, pluss med elektrisitet for å få vannet varmt nok.
Så sent som i dag hadde vi rørlegger her som innstallerte et styringsanlegg som skal regulerer vannet/varmen bedre når vi etterhvert legger gulvvarme i enkelte rom.
Varmen reguleres ved en temperatursensor utendørs. Dermed får vi raskest mulig temperaturregulering. Ulempen er bare at vind ikke registreres, og ved sterk vind merker vi at det blir litt kaldere i hus.
Strømforbruket med varmepumpa på er ca det halve av om alt skulle gå på elektrisitet. (Vi har et stort hus å varme opp, det har vel litt å si for forbruket.)
Det er vel bare en ting som kan sies om systemet vi har: Vi er veldig godt fornøyd og anbefaler det på det sterkeste.
|