Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Straffen til Josef Fritzl

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-09, 13:51   #1
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Mannen er jo ikke psykisk syk som i psykotisk. Han er psykisk syk i betydningen alvorlig personlighetsforstyrret. Sånn sett visste han hva han gjorde, han mangler bare all såkalt normal empati og innsikt i andres følelser og mener seg hevet over normale spilleregler. Han har jo uttalt at han er født til å voldta, blant annet. Det er jo temmelig sykt, men han er likevel tilregnelig i strafferettslig forstand. På grunn av alle disse manglene er det helt usannsynlig at han skal kunne ha nytte av psykoterapi overhodet. Tvert i mot, forskning viser jo at terapi er kontraindisert ved antisosial personligetsforstyrrelse - de kan bli verre, dvs "flinkere" psykopater.

Når det er sagt, han har fått den eneste straffen han kunne få. Han får livstidsopphold på psykiatrisk sikkerhetsinstitusjon. Straff baserer seg heldigvis ikke på hevnprinsipper lenger i vårt samfunn, det dreier seg i dette tilfellet mer om å beskytte samfunnet fra en farlig person. Han vil få, som alle andre på psykiatrisk institusjon, omsorg og pleie og samtaler. Det mener jeg også er det eneste rette. Jeg har null behov for å pønske ut primitiv straff for ham, hva godt skulle det føre til? At han blir påført lidelser ville jo aldri gjøre opp for det som allerede er gjort, og ikke ville han (hypotetisk sett) lære av det, heller. Jeg kan på et vis forstå at folk blir så opprørte at de tenker øye-for-øye i affekt, men jeg kan ikke helt se behovet for å uttrykke det på internett, og jeg tenker at det å hengi seg til slike tanker bare gjør det vondt verre for en selv. Jeg skjønner ikke helt poenget med at en med viten og vilje gir næring til hatet sitt? Heldigvis lever vi i den vestlige verden i rettsstater som skal ivareta alle på en mest mulig medmenneskelig måte (USA unntatt), og det er jeg glad for. Blodtørst og hevndrap fra statens side (som i dødsstraff) hører ikke hjemme noe sted. Ei heller tortur av fanger.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 15:13   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Mannen er jo ikke psykisk syk som i psykotisk. Han er psykisk syk i betydningen alvorlig personlighetsforstyrret. Sånn sett visste han hva han gjorde, han mangler bare all såkalt normal empati og innsikt i andres følelser og mener seg hevet over normale spilleregler. Han har jo uttalt at han er født til å voldta, blant annet. Det er jo temmelig sykt, men han er likevel tilregnelig i strafferettslig forstand. På grunn av alle disse manglene er det helt usannsynlig at han skal kunne ha nytte av psykoterapi overhodet. Tvert i mot, forskning viser jo at terapi er kontraindisert ved antisosial personligetsforstyrrelse - de kan bli verre, dvs "flinkere" psykopater.

Å være alvorlig personlighets forstyrret syntes jeg kvalifiserer til å kunne kalles psyk.

Veldig enig med deg. Jeg syntes ikke det har noe for seg at man skal gi han "noe å tenke på". De fleste normale mennesker klarer tenke disse tankene helt selv og handler dertil. Jeg tror nok denne mannen også har tenkt disse tankene, men han handler anderledes fordet. Derfor tror jeg ikke han kommer på bedre tanker av å bli lukket inn i et bøttekott. Han kommer nok bare til å syntes synd på seg selv.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.