Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
På mange måtar trur eg at religiøsitet kan føre til langt større dødsangst enn ateisme, nettopp fordi tanken om ein himmel også opnar for tanken om eit helvete.
Jeg tror nok at veldig mange religiøse mennesker ikke tror på helvete.
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Jeg har tydeligvis mistet grepet på diskusjoner om religion, og hang meg mest opp i at Zoë skriver FP-damene.
Hvis det var kjønnsaspektet du hang deg opp i. kan jeg berolige deg med at det faktisk var nettopp damer som insisterte på at undertegnede skulle betegne seg som religiøs.
For min egen del var jeg redd for å dø og hadde et problematisk forhold til døden i en periode og det har jeg ikke lenger. Det henger kun sammen med min personlige åndelige utvikling og at alle bitene i mitt livssyn fallt på plass etter en forholdsvis ugrei livsfase.
Sjelen lever evig og døden er ikke slutten, kun en overgang - det opplever ikke jeg som en tro en gang, jeg "vet" at det er sånn. Jeg er også av den oppfatning at bevisstheten min mens jeg er på jorden slett ikke strekker til når det gjelder å forestille seg hva dette innebærer så jeg slår meg fullstendig til ro med at jeg ikke skjønner hvordan dette vil oppleves når den tid kommer.
Det er rart dette med hvordan noe som høres veldig sansynlig ut for én høres vanvittig usasnsynlig ut for en annen. For meg er det det enseste logiske at sjelen lever evig og er i stadig utvikling - for andre er dette vedlig ulogisk og en riktig ugrei tanke.
Det viktige er nok som Fnatten poengterer - at man gjør rom i livet sitt til å gå igjennom noen prosesser og finne ut av alt dette istedet for å skyve det unna og leve med et ullent ubehag.