Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling
Opprinnelig lagt inn av MissS, her.
Synes det er litt skremmende at leger har så liten tillit til sykepleiere. Vi har faktisk utdanning og erfaring, og vi jobber i et team selv om jeg personlig har opplevd flere ganger at sykepleiere blir ekskludert av legene. Alle kan selvsagt ta feil, både sykepleiere og leger. Har selv opplevd at legene har tatt feil og sykepleieren rett, noe som resulterte i tragisk utfall.
Leger tar feil og sykepleiere tar feil. At jeg sier at leger er flinkere til å vurdere alvorlighetsgrad, som går innunder diagnostikk, som jo leger er mer trenet på er ikke et uttrykk for at jeg har generelt liten tillit til sykepleiere.
Men det er, med unntak av idiotiske turnusleger og mange flinke sykepleiere, en stor forskjell på å få rapport fra en turnuslege og fra en sykepleier. Når en turnuslege ringer og forteller om en pasient og jeg spør om almenntilstand så får jeg så godt som alltid en slik regle: Pasienten har blodtrykk på så og så, puls på så og så. Respirasjonsfrekvens så og så, temperatur på så og så. Velsirkulert. Er orientert for tid og sted, ingen amnesi. Tørr og varm i huden.
Når jeg snakker med en sykepleier så kvepper jeg litt om jeg får noe som er i nærheten så presist og merker meg navnet for å ha på godlisten. Men jeg tror ikke jeg har fått en såpass nøye tilbakemelding fra en sykepleier noen gang.