Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hjelp - hva har jeg rota meg opp i...

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-06, 09:47   #21
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er et ordentlig julemenneske, og merker at jeg blir aldri så lite misunnelig på din jul. Som andre har sagt, be om hjelp og deleger bort arbeid.

amylin er ikke aktiv  
Gammel 25-09-06, 09:51   #22
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må ut og kjøpe en DIGER kjele, samt to halvstore kjeler. Jeg har lagt ut en porsjonsberegner etter hva jeg kan huske, hvis ikke må du bare spørre. Lag pinnekjøtt. Som flere her sier, så lager det seg selv. Det er såkalt "kjøtt med ben" og du må ha ca 350 g. pr. pers. Beregn samme til barna, så blir det nok til storspiste. Ellers trenger du akevitt (18 glass pr. flaske), kålrot (1 pr. 3/4 pers, litt ettersom) et par kilo gulrøtter for å gi mosen fin farge, fløte, poteter (2-3-4 pr. pers) øl, mineralvann, lys og servietter. Det er det.

Til dessert velger du noe som kan lages litt tidligere på dagen eller i god tid på forhånd. Vi har pleid å ha hjemmelaget is med varme multer. Det er såre enkelt, isen opp av frysen og multene i en kjele på svak varme. Kaffe kan lages før gjestene kommer og has på termos. Kaker kjøper du og legger klar på fat. Finn noen som kan være nisse og lag klar en sekk med en gave til hver av alle som skal være tilstede. Klar- ferdig- JUL!

Gammel 25-09-06, 12:20   #23
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Du får det til å høres så lett ut Mim

Jeg stemmer forresten også for pinnekjøttet. De gangene vi har mange middagsgjester (over 10) satser vi på mat som kan lages på forhånd (kald laks med tilbehør, kald stek - da er det bare potet og saus som må lages/varmes rett før) eller vi lager noe som lager seg selv; Bacalao, fårikål, viltgryte med reinskav..... Da får også mor tid til å ta seg en dusj og pynte seg før gjestene kommer

Canisa er ikke aktiv  
Gammel 25-09-06, 12:31   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette går så fint, så. Selv jeg klarer å lage pinnekjøtt til 14 stk. Og da er det ikke vanskelig.

Vi har forøvrig 8 til jul hos oss, men siden Rhett forlanger ribbe, blir det min far og svigerfar som lager den sammen. Det er også en ypperlig løsning.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 25-09-06, 13:31   #25
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir de mange dager? Selv jeg, den verste kløna på kjøkkenet som tenkes kan, har hatt bortimot like mange på julaften. Men jeg synes egentlig det er greit når gjstene reiser hjem etter frokosten første juledag.

Har man stort nok eller mange nok kjøleskap kan man jo lage til mye på forhånd. Det skulle jeg gjerne hatt plass til selv.

Store nok kjeler, lange nok bord og duker er forøvrig investeringer som kan komme godt med til senere anledninger også.

Lykke til!

Gammel 25-09-06, 14:38   #26
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vi blir kanskje også 14 stk til jul her. :angst: Men vi er litt kontrollfriker, så vi inviterer i stedet for å gå hele julaften og ha angst for at snuppa skal få i seg noe hun ikke tåler. Dermed blir det nok til at vi lager all maten selv.
Vi skal nok klare det Inagh.

annemede er ikke aktiv  
Gammel 25-09-06, 14:45   #27
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Ja det kan jo bli veldig koselig å da. Kansje foreslå litt hjelp eller om di kan ta med noe som dessert etc. Plass kan man vel alltids lage, ta vekk borde etter dere har spist eller noe sånt.

Maya80 er ikke aktiv  
Gammel 25-09-06, 14:54   #28
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi får ha en løsningsorientert tråd når det nærmer seg tenker jeg!

Gammel 25-09-06, 15:03   #29
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Vi får ha en løsningsorientert tråd når det nærmer seg tenker jeg!

God ide Lille Ru.

annemede er ikke aktiv  
Gammel 25-09-06, 15:54   #30
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Først og fremst: HERLIG å se deg her inne Og jeg skjønner du gleder deg til nyttår

Pelikan er ikke aktiv  
Gammel 25-09-06, 16:09   #31
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Vi inviterte forresten 5 mennesker på middag på en halvtimes varsel i dag. 10 stykker til bords.

14 stykker er da ikke så mange. Dette går kjempebra. Hva med å få svigerfar til å lage dessert og far til å skrelle potetene? Gi svoger i oppgave å kjøpe inn julegodter og la svigerinna ta med litt av sine julekaker. Eventuelt bak sammen med noen slik at det ikke føles som annet enn sosialt samvær. Ikke slit deg ut på vaskinga og få mannen til å vaske gulvet om natta etter at gjestene har gått. Pinnekjøtt lager seg selv og vips så er det første juledag.

Chanett er ikke aktiv  
Gammel 25-09-06, 18:34   #32
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er nesten som hos oss det. Vi blir 7 voksne og to barn, og ytterligare to voksne til kaffe.

Eg har plan om pinnekjøtt, mår, kålrabistappe, rødkål, surkål, sossisar og ribbe. Riskrem med Askim-kirsebær-saft til dessert. Kaffe blir marsipankake, kransekake og lefser.

Er vel berre trekke pusten.

Lykke til, Inagh, vi får støtte kvarandre på veien

Gammel 25-09-06, 18:59   #33
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du har fått så mange gode råd, at jeg bare vil si : Lykke til , det går nok så bra så.

Gammel 25-09-06, 19:05   #34
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Ettersom vi nesten ikke har familie synes jeg du er virkelig heldig - og jeg er helt sikker på at du takler det flott. I en slik situasjon skulle vel noen og en hver ønske de var i familie med Madam Mim, men dette klarer du. Organiser og deleger og sats på enkle tradisjonelle retter. Lykke til!

iana er ikke aktiv  
Gammel 25-09-06, 19:14   #35
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Tja, vi blir noe sånt som 12-13 stk vi og. 4 barn og 7-8 voksne. Kan muligens plusse på 2 barn og 2 voksne til. Det går så fint så. En liten smule kaotisk men alt går

Her serveres ikke pinnekjøtt. Derimot har vi en blanding av svenk og norsk jul. En miniribbe til svigers, resten spiser svensk julskinka. Så har vi alt tilbehør.

Lykke til med julen!

Gammel 25-09-06, 19:33   #36
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi blir også 14 stk på julaften.
Heldigvis skal vi være hos svigers

Og vi skal ha pinnekjøtt så klart

Lykketrollet er ikke aktiv  
Gammel 25-09-06, 19:46   #37
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Du er jammen meg tøff! Jeg frykter middag bare til mannen min, jeg I år blir det jul hjemme med bare oss fire. Jeg skal jobbe i romjula og nyttårshelga. Sånn er det å være turnusarbeider

MissS er ikke aktiv  
Gammel 25-09-06, 20:00   #38
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

14 stykker går da vel greit. Da har du mange ekstra armer til å passe barn så du kan leke kokk, og ingen forventer å sitte på kongestol under hele middagen, regner jeg med. Lag et voksenbord og et barnebord, om det er mulig. Det hadde vi da jeg var liten, så da barna var ferdige med måltidet, kunne de leke mens de voksne pjattet en times tid etterpå.

Maxine er ikke aktiv  
Gammel 25-09-06, 21:11   #39
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Oj oj oj, Men det hørtes jo utrolig koselig ut. Du får sette igang med å skrive liste og så delegere.

Estrella er ikke aktiv  
Gammel 25-09-06, 22:20   #40
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går nok bra skal du se. Sett folket i arbeid du, så kan du jo gi fra deg de kjedeligste oppgavene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:23.