Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Volkswagen sharan

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-09, 09:35   #1
perl09
Fullverdig medlem

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Volkswagen sharan

Mauser,

Kabler ut til dører og bakluke er for korte, og ryker. Gir masse merkelige elektriske feil, men det er lett å forlenge dem.

hvordan gjør man dette?

Hovedlysreguleringen slutter å virke, fordi en bitte liten del slites. Ny del kan loddes inn (15 kr stykket, en på hver side), eller hele reguleringsmotoren byttes.

Jeg har høyrelys justering som ikke virker. Hva som er enklest? lodde eller bytte motor?

Må hoved lys ut for å gjøre dette?

perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 12:48   #2
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av perl09, her.

Kabler ut til dører og bakluke er for korte, og ryker. Gir masse merkelige elektriske feil, men det er lett å forlenge dem.

hvordan gjør man dette?

Hovedlysreguleringen slutter å virke, fordi en bitte liten del slites. Ny del kan loddes inn (15 kr stykket, en på hver side), eller hele reguleringsmotoren byttes.

Jeg har høyrelys justering som ikke virker. Hva som er enklest? lodde eller bytte motor?

Må hoved lys ut for å gjøre dette?

Kablene kommer ut i øvre høyre hjørne på bakluka. De forlenges ved å kutte dem en etter en, og forlenge dem 15-20 cm (for å ha litt arbeidsrom) med isolerte klemkoblinger (fåes i hvilken som helst bilrekvisitaforretning). NB: Bruk høyfleksibel silikonisolert kabel beregnet på bil, hvis ikke vil de knekke etterhvert. Det er en liten times enkel jobb. Hvis man er litt dreven på ebay finnes det ferdige repsett også: http://cgi.ebay.de/Reparatursatz-Kab...QQcmdZViewItem

Hovedlys må ut for å bytte eller reparere reguleringsmotor. Her er en anvisning på tysk, med gode bilder: http://www.sgaf.de/viewtopic.php?t=25807

Det enkleste er seff å bare bytte motoren. Men det er enkelt å reparere den også, det er bare et lite potensiometer som må loddes ut og nytt settes inn: http://sgaf.de/viewtopic.php?t=59649

Slitasje på dette potensiometeret er feilen i 90 % av tilfellene (konstruksjonsfeil). Øvrige, mer sjeldne feil er en brent IC (ser man lett på svimerkene, eller utslitte plasttannhjul. I så fall er det ikke noen vits å reparere.

Vindusviskerstang som går seg fast byttes på reklamasjon til bilen er fem år, og bør som du sier smøres en gang i blant.

Turbo må stort sett IKKE byttes etter 100-150 000 km, selv om VW påstår (og praktiserer) dette! Det er oftest helt enkle feil som oppstår, som man kan fikse selv. Enten har reguleringsstaget satt seg fast på grunn av sotpartikler, eller det er hull i en eller flere av undertrykksslangene som går frem til turboen. Små, enkle, billige feil som VW løser ved å bytte turbo og forlange 15 000 kroner eller mer.

@ Trois: Automatgir og diesel er ingen god kombinasjon på en brukt Sharan/Alhambra/Galaxy. Hvis du kjøper ny er du jo sikret i fem år. Jeg aner ikke hvordan kvaliteten er på den nye Galaxy III (fra 2007), den er jo basert på Ford Mondeo. Den er nok uansett bedre enn VW-varientene.

Gammel 05-04-09, 09:23   #3
perl09
Fullverdig medlem

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Kablene kommer ut i øvre høyre hjørne på bakluka. De forlenges ved å kutte dem en etter en, og forlenge dem 15-20 cm (for å ha litt arbeidsrom) med isolerte klemkoblinger (fåes i hvilken som helst bilrekvisitaforretning). NB: Bruk høyfleksibel silikonisolert kabel beregnet på bil, hvis ikke vil de knekke etterhvert. Det er en liten times enkel jobb. Hvis man er litt dreven på ebay finnes det ferdige repsett også: http://cgi.ebay.de/Reparatursatz-Kab...QQcmdZViewItem

Hovedlys må ut for å bytte eller reparere reguleringsmotor. Her er en anvisning på tysk, med gode bilder: http://www.sgaf.de/viewtopic.php?t=25807

Det enkleste er seff å bare bytte motoren. Men det er enkelt å reparere den også, det er bare et lite potensiometer som må loddes ut og nytt settes inn: http://sgaf.de/viewtopic.php?t=59649

Slitasje på dette potensiometeret er feilen i 90 % av tilfellene (konstruksjonsfeil). Øvrige, mer sjeldne feil er en brent IC (ser man lett på svimerkene, eller utslitte plasttannhjul. I så fall er det ikke noen vits å reparere.

Vindusviskerstang som går seg fast byttes på reklamasjon til bilen er fem år, og bør som du sier smøres en gang i blant.

Turbo må stort sett IKKE byttes etter 100-150 000 km, selv om VW påstår (og praktiserer) dette! Det er oftest helt enkle feil som oppstår, som man kan fikse selv. Enten har reguleringsstaget satt seg fast på grunn av sotpartikler, eller det er hull i en eller flere av undertrykksslangene som går frem til turboen. Små, enkle, billige feil som VW løser ved å bytte turbo og forlange 15 000 kroner eller mer.

@ Trois: Automatgir og diesel er ingen god kombinasjon på en brukt Sharan/Alhambra/Galaxy. Hvis du kjøper ny er du jo sikret i fem år. Jeg aner ikke hvordan kvaliteten er på den nye Galaxy III (fra 2007), den er jo basert på Ford Mondeo. Den er nok uansett bedre enn VW-varientene.

Takk for tipset ang. shaf.de. Jeg bruker babelfisk, googletranslator for å lese denne siden.

Jeg har problemet med venstredør vindus heis.Den sluttet å fugnere etter bryter bytte. Jeg har ikke kontroll på barnesikring fra førerside, lyse på bryter lyser ikke. Som du sier ledningsbrudd ved dør. Jeg har ikke lyst til å sette bilen for feilsøking. Møller tar godt betalt for feilsøking uten å finne feil.

Jeg har vidusviskere som fungerer men høyre siden som ikke tar hele ruta. Den stopper ca. 3-4 cm tidlig.

Jeg har byttet turboen for to uker siden da bilen begynt å gå i nødmodus. Hadde også en ulyd ved kjøring som ingen fikk dianose på den. Mulig en av de ventilene. Jeg så på den gamle turboen som mekanikkeren viste, mulig wategate som var tett og satt fast. Forstår ikke hvorfor vw anbefaler å bytte turbo. Det gjelder tiptronikken også. Oljeskift på automat kassen også forlenge levetiden på kassene. Lever av ettermarked på bilene sine.

perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.