Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det "verre" å dø for en ateist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-09, 10:47   #39
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg tror - og understreker at jeg tror - det vil være lettere for meg å dø, som ikke tror på en pøkk, en for en som er overbevist om at det finnes et Helvete og at hun/han er på vei dit om ikke forholdet til "sjefen" er godt nok. Så vondt det må være å ligge på dødsleiet og være redd.

En periode da min bestemor var syk og bodde på sykehjem var jeg regelmessig på besøk der. Hun var ikke spesielt religiøs av seg, men hadde liksom "barnetroen" og alt det der. Det første "tegnet" vi så på at hun nærmet seg slutten var at hun forsonte seg med "barnetroen". Plutselig var denne barnetroen viktig for henne igjen. Og hun ba til gud og fikk vel en form for tilgivelse, mente hun. Da hun hadde gjort det, var det som om hun fikk ro i sjelen, og hun var ikke lenger redd for å dø. Hun så ut til å kvikne til en kort stund. Virket friskere, mer våken, mer tilstede. Og så døde hun. Og da døde hun med fred i hjertet.

På sykehjemmet fortalte en av pleierne at det var veldig vanlig at eldre som lå for døden måtte slutte fred med sin gud. Selv om de aldri hadde trodd før ble dette noe viktig, det siste de skulle utføre i livet.

Vi undret oss jo litt. Over denne plutselige interessen for gud. Hun var over hode ikke redd for å komme til helvete. I hennes "barnetro" var gud ganske enkelt god og tilgivende. Mulig det var Jesus hun ba til, forresten, ble i tvil nå, er noen år siden dette her.

Jeg har i ettertid tenkt at for henne var det omtrent som om hun sto på en jernbanestasjon. Tog kom og gikk, og hun var forvirret. Var dette endestasjonen for henne? Eller skulle hun videre et annet sted? Ateisten hadde nok funnet sin endestasjon der og satt seg ned på en benk og bare dødd. Hun følte forvirring, og ble urolig og oppkavet. Så fant hun frem barnetroen, ba til gud, og vips fikk hun stige ombord i et tog som skulle ta henne til et godt sted. Da var det med ett greit for henne å dø.

Kanskje er det aller verst å dø for den som er agnostiker. For tenk om det var et tog der og du gikk glipp av det for du var ikke sikker på om det fantes.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.