Sv: Er det uhøflig å være ærlig?
Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.
Jeg er for øvrig så pinglete at jeg sikkert hadde gitt slipp på setet mitt i ren angst hvis jeg kom ut for en som Electronica, og blitt stående sur og skremt i midtgangen resten av turen. 
Jeg tror en del her ikke reiser så mye med tog jeg, og i alle fall ikke med familien. Å skulle tviholde på en plass (og nå snakker jeg om de som ikke må sitte der pga. sykdom o.l), høres jo helt bak mål ut. Det er jo et tog. De fleste plasser er jo like. Men Som Sitron har påpekt ovenfor her, så kan man ha bestilt familievogn og bestemte plasser, men så viser det seg i det man står der - mor, far og tre barn, at vi sitter ikke sammen, men spredt litt her og litt der. Vi setter oss da samlet, og når det kommer noen som skulle sittet der, så sier vi: "Hei, vet du vi skulle gjerne sittet sammen vi, og har egentlig de plassene der også (peker på to seter på motsatt side av toget). Går det greit at vi bare bytter?" Eller: Vi har fått de plassene der, men skulle gjerne sittet ved siden av vogna til ungen, tror du det er greit? Konduktøren er da ikke alltid der når man setter seg. Man kan da ikke stille seg opp og sperre for alle? Vi har faktisk aldri behøvd å være verken sur eller uhøflig, men har blitt møtt med forståelse og hyggelige holdninger.
Jeg blir mildt sagt sjokkert over den trassige holdningen noen har til "faste plasser" på et tog. Det høres faktisk helt sykt ut. Har dere virkelig erfaring med langdistansereiser med unger? Eller mener dere bare noe ut fra "the world as it should be", liksom? "Hvis jeg liksom reiste med tog, liksom, så skulle jeg absolutt sitte på plassen jeg hadde bestilt, liksom." 
I oktober reiste vi f.eks. Drammen - Mo i rana. 15 timer med tog. Barna i alder 8 mnd, 3,5 og 5. Alle med litt vett oppi hodet forstår jo at det kunne være praktisk og greit at vi satt litt samlet. Vi byttet på plasser på hvert tog tror jeg. Enkelt og greit. Helt selvsagt faktisk. Jeg har selv også reist uten barn tidligere, og ville gjerne ha unngått en firergruppe med unger foran meg om jeg kunne det. Lengst mulig bort faktisk, sånn at jeg kunne lese i fred. Så et bytte kan jo gagne begge sider.
En fast plass betyr at du har rett på et sete. Men spiller det noen rolle om du sitter på rad 16, 17 eller 18, om disse setene er "like"?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg kjenner jeg grøsser på ryggen av folk som er sånn "Nei, men du skjønner, jeg har BARN, alle andres hensyn må vike for mine BARNS hensyn!" 
Og jeg ville blitt ekstremt provosert av det motsatte: "Jeg ser du har tre barn her, men jeg gir vel fan i det. Her sitter jeg."
Og i lys av hovedinnlegget til denne tråden, er det forøvrig interessant å se hva folk legger i det å være høflig.
Sist redigert av Dronningen : 21-04-09 kl 23:25.
Årsak: skrivefeil
|