Sv: Om å finne rett bærbar pc til rett bruk, og PS CS4
Selv en ganske rimelig maskin vil kunne gi god nok ytelse for relativt avansert Photoshop-jobbing. Viktige her blir blant annet nok minne, og vil tro at 4 GB skal holde. Men ja, raskere prosessor vil være en fordel, men så kommer det også an på hvilket nivå man skal holde på.
Så for mange bør Acer-en kunne gjøre jobben. Det jeg kanskje heller vil trekke fram som en ulempe med maskinen blir lav skjermoppløsning. Personlig synes jeg også Macbook Pro 15" har for lav skjermoppløsning - for grafisk arbeid på en 15-16" skjerm er 1680x1050 en mer passende oppløsning.
Det som også blir et pluss med Acer-maskinen er at den har en Geforce 9-grafikkprosessor, i stedet for en del billige maskiner som benytter Intels grafikkprosessor som ligger i brikkesettet. Photoshop CS4 benytter grafikkprosessoren til å akselerere en del elementer i brukergrensesnittet, blant annet når man zoomer, panorerer m.m. så til denne typen bruk bør man velge en bærbar med dedikert grafikkprosessor som f.eks. Geforce 9000M-serien, Geforce G100M-serien eller ATI Radeon HD 3000/4000-serien.
En maskin man kan merke seg er også denne som er på tilbud mange steder i disse dager: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=387762
Fordelen med den er at den har 1680x1050-oppløsning og en litt raskere prosessor. Det er imidlertid mindre minne og mindre disk. En minneoppgradering er imidlertid rimelig. Skal nevnes at maskinen ikke er av de aller mest stillegående. Nå vet jeg ellers ikke hvordan den Acer-maskinen er på det område i praksis. Rent prosessormessig tror jeg den blir litt raskere. Har sett denne maskinen til under 5000 kr nå når HP hadde en superkampanje på den, men tror den kampanjen kanskje gikk ut i dag. Skjermmessig er den HP-maskinen ganske ok ut over det med oppløsningen også. Og den har matt skjermoverflate, noe i hvert fall jeg foretrekker.
Nå er det jo også en mulighet til å kjøpe seg en vanlig skjerm man kobler på og jobber mot.
Hvis ikke en 17" blir en for stor pc kan kanskje denne være aktuell: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=446738 - får da 17" skjerm med 1680x1050-oppløsning. Vet ellers minimalt om den maskinen.
1280x800 og 1366x768 er ikke uvanlig på 15-16" skjermer - personlig synes jeg det passer bedre for 12-13" skjermer. For en 15-16" og grafisk arbeid blir 1440x900 "et minimum", mens altså 1680x1050 er det jeg vil anbefale. (selv har jeg bærbar med 1920x1200 på 15,4" - men jeg kan for så vidt forstå at en del synes en del ting kan bli i minste laget, men man kan jo stille opp dpi-skaleringen i Windows slik at skift i programmer, ikoner etc ikke blir så liten)
|