Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

FlyLady på FP?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-09, 08:03   #1
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Kunne tenkt meg å sett et eksempel jeg da, på lister, systemer eller soner. Den flylady nettsiden er jo bare veldig masete og "too much"

Kanskje dere som bruker dette kunne komme med eksempler?
Jeg er bare kommet til å vaske vasken og ta på meg sko.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 08:09   #2
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er helt med på en lokal variant av FlyLady eller FlyMan.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 08:22   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For tiden har jeg fem soner etter FlyLady-mønster, litt justert i forhold til hva som passer i mitt hus. Hele huset tas med harelabb hver uke, og sonen skal tas nøyere.

I tillegg har jeg månedsplaner, som forteller hva som skal gjøres ekstra i sonen den måneden. For eksempel vindusvask, skuring av trebord, rensing av tepper, pleie av skinnmøbler o.l.

Dagsplaner er det så som så med nå, jeg var flinkere før. I det hele tatt har hele greia sklidd ut litt. Det har vært en del andre ting å tenke på. Hvilket egentlig er ulogisk, for jeg synes det fine med dette systemet er at det frigjør energi fra å tenke på hva man burde gjøre av husarbeide. Jeg gjør det som står på listene, og siden jeg vet at alt som bør gjøres står der, behøver jeg ikke å tenke over hva som bør gjøres.

Jeg har matlister også. Når ukeshandlingen skal gjøres, har jeg først en liste med matforslag. Jeg setter opp menyen ut fra denne. Så går jeg til standard-handlelisten min og setter inn de ingrediensene jeg trenger til middager. De faste tingene står der allerede, jeg sjekker bare om mengdene trenger å justeres (ting som brød, melk, egg, smør, ost, pålegg, grønnsaker). Til slutt har jeg en "basisliste", ting som holder seg lenge og som jeg alltid vil ha et lite lager av. Mel, sukker, salt, såpe, toalettpapir og sånt. Jeg går gjennom listen og tilføyer det jeg begynner å få lite av på handlelisten.

På denne måten unngår jeg hektiske i-siste-liten handleturer. Vi har som regel alltid det vi trenger i huset.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 15:53   #4
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Kanskje dere som bruker dette kunne komme med eksempler?
Jeg er bare kommet til å vaske vasken og ta på meg sko.

Her er min daglige rutine som fungerer veldig godt for meg. Det som gjør størst forskjell i forhold til før er at mye forberedes om kvelden for neste dag. Morgenene våre er blitt mye roligere og mer harmoniske.

Jeg har lange arbeidsdager og lang reisevei og kommer altså sent hjem, så at middagen er planlagt og mest mulig klargjort dagen før hjelper også veldig på stressnivået i heimen.

Jeg har fortsatt ikke funnet en god rutine for ukentlige (eller sjeldnere) oppgaver som støvsuging, gulvvask, vindusvask etc., men jeg jobber med saken...

Morgenrutine
Re opp senga (dvs riste putene, riste dyna på plass i trekket og brette den opp så senga får luftet seg)
Lufte soverommene
Dusje og sminke meg
Veie meg
Swish & swipe (tørke over flatene på badet, tar 1 minutt)
Ta allergimedisin og vitaminer
Tømme oppvaskmaskinen mens tevannet koker
Frokost
Vaske og rydde bort frokostkoppene
Pusse tennene

Hjem fra jobben-rutine
Gjøre ferdig middagen, vaske opp underveis
Dekke bordet
Rydde av bordet etter middag

Rutine mens poden bader
Lufte soverommene
Brette sammen rent tøy (på badet)
Legge fram tøy til neste dag (til poden og meg selv)

Kveldsrutine
Forberede morgendagens middag hvis mulig (oppskjæring, marinering, bruning etc)
Vaske opp
Tørke og rydde bort oppvasken
Sette i gang oppvaskmaskinen
Dekke frokostbordet
Ta medisin
Pusse tennene
Swish & swipe

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 16:10   #5
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Veldig fint å se ditt eksempel, Mistral! *Noterer*

Gammel 27-04-09, 16:27   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg (vi) trenger helt klart å få bedre rutiner på husarbeid, men jeg fikk utslett etter 30 sekunder på FlyLady, så jeg tror jeg må forholde meg til FP-varianten i tilfelle.

Skoene på inne??:

"Instead of kicking your shoes off for a quick snooze on the couch, you actually have to go to a bit more trouble. Maybe in that short instant you will realize that there is something more that you can do. With shoes on those feet of yours, your mind says "OK", it's time to go to work"

Hva er dette? Blir helt satt ut av at det liksom skal være et mål at hjemmelivet skal være businessaktig. Selvfølgelig skal man kunne slenge seg ned på sofaen! Why ever not? Livet blir jo fullstendig traurig om man ikke bare i løpet av hele arbeidsdagen, men også i 100% av fritiden skal være giv-akt og all set to go og for all del ikke tillate seg å slappe av.

Mitt mål er å gjøre så lite husarbeid som overhodet mulig og likevel ha det noenlunde anstendig rundt oss - og så skal vi slenge oss på sofaen/løpe ut i hagen/ lese en bok/ gå på kino/ ta et glass vin og whatever så mye som mulig!

:ble visst litt revet med:

Gammel 27-04-09, 16:38   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Mitt mål er å gjøre så lite husarbeid som overhodet mulig og likevel ha det noenlunde anstendig rundt oss - og så skal vi slenge oss på sofaen/løpe ut i hagen/ lese en bok/ gå på kino/ ta et glass vin og whatever så mye som mulig!

Mitt også, og det er her jeg synes FlyLady er nyttig. Jeg har fått systematisert alt jeg mener bør gjøres, og vet at det blir gjort. Det frigjør energi til det jeg egentlig har lyst til å gjøre.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 27-04-09, 17:00   #8
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Da har du misforstått FlyLady, Zoë. Hun er nemlig veldig opptatt av at man skal ta pauser og finne tid til seg selv og sine kjære.

En av reglene er å gjøre ting i femten minutter og ikke mer, selv om man ikke er ferdig, og å ta et kvarters pause per time. Gjerne med beina på sofaen!

Aha!

Jeg fikk helt spader av sko-rådet og ga ikke FlyLady a second chance.

Jeg får ta en nærmere kikk og se om jeg blir inspirert.

Gammel 27-04-09, 17:06   #9
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Du vet at du kan motta én samlemail om dagen? Det gjør jeg og det er ikke nevneverdig plagsomt.

Nei, det visste jeg ikke. Må man ha Yahoo-konto?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 09:19   #10
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Mitt også, og det er her jeg synes FlyLady er nyttig. Jeg har fått systematisert alt jeg mener bør gjøres, og vet at det blir gjort. Det frigjør energi til det jeg egentlig har lyst til å gjøre.

Vil du dele systemet ditt med oss? Det er mulig at husarbeid og uke-til-uke-system blir veldig aktuelt for meg om en liten stund.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 09:20   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Vil du dele systemet ditt med oss? Det er mulig at husarbeid og uke-til-uke-system blir veldig aktuelt for meg om en liten stund.

Jeg har skrevet et innlegg lenger opp i tråden.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:53.