Sv: Gutt/jente
Både klær og hår skal poden få bestemme helt selv når han blir større. Håret bestemmer han helt over selv nå også, men om han hadde ønsket langt hår nå hadde jeg insistert på å stusse det innimellom.
Nå vil han helst ha kortkort hår, fordi han får krøller når det vokser ut, og det er han ikke videre fornøyd med.
Hår og klær er ikke veldig viktig for meg. Og jeg er veldig glad for at mine foreldre lot meg være rar og sær både i klær og hår da jeg var ung.
I forhold til klær må han først vise at han er rakrygget og stolt og takler slemme kommentarer før jeg kler ham i helrosa.
Hvis jeg skulle bestemt skulle han hatt langt hår og kule skateklær. Og et skateboard under armen. 
Det samme gjelder selvsagt jenter. Kort hår, langt hår, rosa prinsessekjole eller kule rockeklær. La de finne sin egen stil.
Når det er sagt så syns jeg ikke veldig små barn skal behøve å ta egne valg på så mye hele tiden. Og det er egentlig ikke nødvendig at de skal bestemme alt av klær selv før de blir eldre. Men hvis de har veldig klare preferanser så er det jo greit å ta hensyn til det.