Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-09, 09:37   #13
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisen

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Som homofil misliker jeg Monsens meninger like sterkt som hun mine. Likevel støtter jeg fortsatt Fritt Ords tildeling. De kraftigste reaksjonene mot prisen viser en liberal illiberalitet: Man skjønner ikke at det nettopp er minoriteter som til enhver tid er mest avhengig av vidtgående ytringsfrihet. Hvor lett er det ikke å ville forby det man ikke liker.
Striden omkring Nina Karin Monsen viser at det ikke nødvendigvis finnes noen rettlinjet, positiv utvikling, men at små politiske skiftninger kan true allerede vunne politiske rettigheter. Det er prisen for å leve i et fritt samfunn.
Monsens omstridte meninger er skriften på veggen som viser akkurat det.

Jeg blir litt fornærmet, jeg, når Åmås og andre forsøker å fremstille enhver protest mot prisutdelingen som at man protesterer utelukkende mot Monsens meninger. Javisst, jeg synes meningene hennes suger intenst. Det er likevel det faktum at jeg synes hun er en helt elendig "filosof" og retoriker som gjør at jeg ikke fatter hva Fritt Ord har tenkt med, og som får meg til å lure på om de bare ønsker å vise at de støtter det hun mener - ikke det at hun skal få lov å si det.

Øivind Benestad er meningsfelle av Monsen og baserer sine synspunkter på ren bibeltro. Hans resonnementer henger på greip. Det han sier er stort sett "Ut fra mitt verdiståsted, som er fundamentert i en konservativ bibeltolkning, mener jeg at homofile..." Han må gjerne få en Fritt Ord-pris for min del, dersom premisset skal være at man etter dyp refleksjon fronter en kontroversiell mening.

Problemet mitt med tildelingen til Monsen er at man ved å gi henne denne prisen legaliserer henne som "filosof" og retoriker, når jeg mener at det hun gjør har lite med filosofi å gjøre - undring my arse, liksom, dama er bastant som få - og enda mindre med god retorikk å gjøre. Hun setter premisser som ikke eksisterer og trekker slutninger som er håpløst ulogiske.

Det har ingenting med å frata minoriteter sin ytringsfrihet å gjøre.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:22.