Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-06, 23:31   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Julebrus! Hjelpes, det er jo verre enn Nigellas colaskinke.

Neste gang skal jeg ha i gulrot og koke alt ekstra lenge.

Takk for alle svar!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 23:52   #2
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Nå er ikke jeg noen kokkeberte, men kålrabistappen den synes jeg at jeg får til.

Koker kålrabien i skiver, helt til den er så mør, at kniven glir igjennom. Tømmer kraften av, skrur platen ned. Da setter jeg pannen med kårabien tilbake, slik at alt vann, damper ut.Når den er blitt tørr, tar jeg mye godt smør i. Så moser jeg den, med en god gammeldags moser. I julen bruker jeg fløte, ellers h-melk. Bare slumper, men heller ikke mye i om gangen. Nykvernet pepper må også i. Moser ikke kålrabistappen for mye, det må være litt hold i den.

Oi, jeg er ikke så god til og forklare meg, men sånn lager jeg den altså.

Litt kraft fra pinnekjøtt, kan en jo også ha i.

Gammel 26-12-06, 13:22   #3
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

...Neste gang skal jeg ha i gulrot og koke alt ekstra lenge...

Husk bare at hvis du koker for lenge, forsvinner mye av smaken.

Selv bruker jeg så lite kokevann som mulig, kutter kålrot, litt gulrot og en potet (for konsistens) i ca. 2 x 2 cm terninger og koker møre - ca. 15 min.

Så moser jeg alt sammen med mye smør, en del ferskmalt muskatnøtt og godt med salt og nykvernet pepper; mindre salt dersom jeg har kraft eller sjy fra kjøtt eller fisk. Har jeg ikke noe av dette, bruker jeg litt av kokevannet.

Dersom du klarer å bruke godt med smør og krydderier og i tillegg smaker underveis, blir resultatet bra til slutt.

Gammel 30-12-06, 12:19   #4
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

jeg lager ved hjelp av Toro.....

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.