Sv: Disse flaggene igjen
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Jeg synes det ymtes frempå her også. Jeg synes det tolkes vel mye i én retning når saker som dette dukker opp. Det finnes lixom ingen mellomting, man kan ikke føle og mene noe om en bestemt situasjon uten at noen setter spørsmålstegn ved motivene.
For noen vil det være Skikk & Bruk som gjør at det blir feil, det er ikke slik man tradisjonelt har feiret dagen. For andre vil det være provoserende som i "først kommer de hit til landet og blander seg med oss, og så skal de pinadø prøve å infiltrere nasjonaldagen vår også".
Jeg har ingen problemer med å tro på at det kan være både stuerene og mindre sympatiske motiver bak hvorfor andres flagg provoserer. Det jeg kommenterte her var dette med rasistiske motiver ble forkastet som en del av debatten, og som du sa, et tåpelig moment å dra inn i diskusjonen. Det er det jeg er uenig i. Det hører hjemme i diskusjonen det også, selv om jeg ikke tror f eks Sitron lider av fremmedfrykt selv om hun ikke vil ha andres flagg i barnetoget. Men for mange handler dette om fremmedfrykt. Om du leser på facebookgrupper som er opprettet som en motstand mot dette så ser man det svart på hvitt. Jeg tror nettopp nasjonaldagen vår er en dag å være oppmerksom på dette, det er faktisk en dag hvor mange mørke nordmenn og ikke-nordmenn føler ubehag om de trår feil i forhold til å bære norsk flagg, annet flagg, bunad eller noe annet som ser ut til å støte deler av den norske befolkning.
|