Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?
Jeg tror at det som kommer frem i denne tråden så langt er ganske typisk for nordmenn. De færreste av oss er villige til å "dø for vårt fedreland", og vi tar lett på nasjonaldagen. Jeg tror årsaken til dette er nettopp at vi lever i et land med fred og frihet, med gode sosiale rettigheter, godt utbygd velferdssamfunn, godt fungerende demokrati.
Blant en del av den eldre garde, de som har opplevd krig og okkupasjon, tror jeg akkurat det har merket dem i større grad enn vi kanskje forstår. Hvis freden, friheten, velferdssamfunnet, demokratiet og rettigheter er truet, da tror jeg de fleste av oss rimelig kjapt ville stablet på beina en nasjonalfølelse.
Det er jo også ganske lett å se på mange innvandrere, spesielt de som har kommet fra land med krig, ufred og vanskelige sosiale forhold, mange av dem har også en sterk nasjonalfølelse. De engasjerer seg.
Mens her i Norge, hvor vi egentlig har det så bra, så er valgdeltakelsen under 60 %, det er vanskelig å rekruttere folk til å stå på politiske lister, og ingen vil sitte i kommunestyrer, utvalg og komiteer. Vi har det bra, så hvorfor engasjere seg? Hvorfor ha noen nasjonalfølelse, så lenge den ikke er truet?
Vi har nok litt lett for å ta både fred, frihet og velferdsstat som en selvfølge.
|