Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-09, 11:06   #1
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

For meg er 17. mai en dag da vi feirer Norge, både historien og slik landet vårt er i dag. Da synes jeg ikke det er det minste unaturlig med innslag av flagg fra andre land og FN-flagget mellom alle de norske. Tvert i mot. Jeg tror du mangler et spørsmålstegn i setningen jeg har uthevet, Bønna, for ellers kan det se ut som om du prøver å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Jeg synes Monsoon sa det veldig bra tidligere i diskusjonen:

Nå var jeg inne og så på denne Facebookgruppen som kaller seg "Nei til fritt valg av flagg på 17.mai". Tenk å delta i en sånn gruppe. Den ikke helt logiske konklusjonen til gruppen er: "Nå skal vi feire at vi er et fritt land med ytringsfrihet, så da vil vi forby fritt valg av flagg 17. mai!"

Den årlige flaggdiskusjonen drar opp mye grums (kommentarer fra Facebook):
"Hva i hælvete? Ere snakk om dette faenskapet i år også??? Skal gå med dobbel bunad og femten flagg! Norske!"
"Vi feirer ikke at Norge er et godt land å bo i for alle etnisiteter. Ei heller at vi alle har rett til fri ytring. Det står for meg som totalt absurd at noen skal komme trekkende med et annet flagg, og da på det grunnlag at de vil hedre sitt opprinnelsesland. Det er flott at de ønsker å være med å feire 17.mai, men da må de også ha klart for seg hva dagen står for - og det er ikke multinasjonal dag! "
"Hvis ikke folk forstår at en Norsk Nasjonaldag, skal feires med Norske Flagg, for å hedre dem som grunnla Norge!! Da synes jeg de bør forlate Norge snarest, da de sikkert heller ville bodd i et land der de hadde følt seg hjemme i!"

Selvfølgelig er det også grums blandt argumentene.
Men det er ikke grumsete å mene at norske flagg er det som er naturlig å feire med på en norsk nasjonaldag. Fra å mene det; til å ville forby andre flagg er det ganske langt. Hvis det var en facebook gruppe som sa: "vi synes norske flagg passer best på 17 mai", så er vel det en selvfølgelighet? Ingen er vel uenige i det?
Går du med norsk flagg? Hvorfor? Hvorfor tar du ikke det islandske istedet? (hvis du hadde hatt et?)

Det kan godt være jeg mangler et spørsmålstegn i slutten av den lange setningen, jeg beklager at spørsmålet ble så langt at jeg glemte det, synes det var viktig å få med seg alt som kom med der.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 11:18   #2
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Hvis det var en facebook gruppe som sa: "vi synes norske flagg passer best på 17 mai", så er vel det en selvfølgelighet? Ingen er vel uenige i det?
Går du med norsk flagg? Hvorfor? Hvorfor tar du ikke det islandske istedet? (hvis du hadde hatt et?)

Nei, nå må du lese hva jeg skriver altså. Det er disse formuleringene "passer best" og "mest naturlig" jeg reagerer på. Hva som passer best og er mest naturlig er etter min mening mye opp til den som skal bære flagget. Jeg går ikke med flagg 17. mai, men hvis jeg skulle gjort det, ville jeg valgt det norske fordi det er mest naturlig for meg, siden jeg er født her og så vidt jeg har oversikt over har forfedrene mine her. Jeg ville ikke valgt det islandske, for der har jeg bare vært på en jobbtur en 5-6 dager. Ja, jeg tror jammen det ville føles unaturlig for meg å gå med det islandske flagget 17. mai. Tenk det. Men hvis jeg var født på Island (eller begge foreldrene mine var født der) men nå bodde i Norge, kan det nok tenkes at jeg hadde vurdert å gå med det islandske flagget. Eller det norske. Eller begge.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:18.