Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-09, 17:10   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Er den -smileyen ment som signal om at du egentlig synes det som står foran der er skikkelig teit, bønna? Jeg synes ikke det virker så veldig som om du heller er så interessert i å diskutere mer, siden du ikke svarer på andre innlegg lenger, men bare kommer med litt sånne tilfeldige eksempler med blond-smiley etter.

Gammel 14-05-09, 17:18   #2
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er den -smileyen ment som signal om at du egentlig synes det som står foran der er skikkelig teit, bønna? Jeg synes ikke det virker så veldig som om du heller er så interessert i å diskutere mer, siden du ikke svarer på andre innlegg lenger, men bare kommer med litt sånne tilfeldige eksempler med blond-smiley etter.

Ja, den er ment sånn. Trodde folk skjønte det.
Jeg føler at den letteste måten å nå frem på er ved å bruke ironi akkurat nå. Og det er blitt brukt mye i tråden før.
Hvorfor feirer man egentlig 17. mai, om ikke det er for den norske nasjonen representert ved flagget? Hvorfor har man samefolkets dag, om det ikke er for å hedre/feire/minnes samefolket?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 17:28   #3
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Hvorfor feirer man egentlig 17. mai, om ikke det er for den norske nasjonen representert ved flagget? Hvorfor har man samefolkets dag, om det ikke er for å hedre/feire/minnes samefolket?

Vi feirer vår land Norge og flagget er en sentral del av det. Men det betyr da ikke at andre ikke kan ta sitt eget flagg med i toget om de ønsker det.
For meg er denne dagen et symbol på at vi har vår frihet og mange av våre nye landsmenn har ikke opplevd denne friheten. Derfor burde vi bruke denne dagen til å inkludere dem.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 17:45   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

17. mai er en dag der man feirer Norge, ja, og det er vanlig å bruke det norske flagget som en del av feiringen. Jeg tror ikke du finner noen som er uenige med deg i det. Men det følger ikke som en logisk konsekvens av det at man ikke kan bruke andre nasjoners flagg som en del av feiringen.

Når det gjelder samefolkets dag, så er det selvsagt en dag for å feire samefolket. Den dagen er offentlig flaggdag i Norge, og jeg antar dermed at det er ganske mange som flagger med norsk flagg den dagen (ettersom sikkert ikke alle eier et samisk flagg).

Jeg antar ellers at du ikke har noen svar på de tingene jeg skrev i #308, siden du ikke har svart på noe av det (og det vel ville være ønsketenkning å tro at det er fordi du er lei ).

Gammel 15-05-09, 13:11   #5
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg antar ellers at du ikke har noen svar på de tingene jeg skrev i #308, siden du ikke har svart på noe av det (og det vel ville være ønsketenkning å tro at det er fordi du er lei ).

har jeg svart på de tingene du nevner der. I innlegg 330.
Du får ha meg unnskyldt da det er så mange meningsmotstandere her.
Hadde vært fint om du hadde svart på de tingene jeg nevner der.

(PS: det var Glitter som først tilla meg noe om hvorfor jeg humret over at det ble stilt, jeg har hverken sagt meg enig eller uenig i det. Så å anta at hennes tilleging er rett er faktisk ikke rett, om vi nå skal fortsette på akkurat det. Jeg ser heller at du svarer på de tingene jeg nevner i 330, hvis du gidder. Prøver å være ydmyk jeg kan for å ikke støte Glitter igjen.

Gammel 15-05-09, 13:16   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

har jeg svart på de tingene du nevner der. I innlegg 330.
Du får ha meg unnskyldt da det er så mange meningsmotstandere her.
Hadde vært fint om du hadde svart på de tingene jeg nevner der.

Jeg har lest det innlegget, men så ikke så mye å svare på. Det eneste du spør om, er om jeg synes at vi "plutselig" skal se bort fra den norske nasjonens historie, og det synes jeg jo ikke vi skal - da ville jo hele feiringen være ganske meningsløs. Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette; hvilken del av den norske nasjonens historie er det du mener at jeg går inn for å se bort fra?

Ja, og så er jeg jo enig i at det ville være veldig ille å nekte folk med utenlandsk opprinnelse å bruke norske flagg. Selvsagt synes jeg det. Hva har det med saken å gjøre?

Gammel 15-05-09, 13:20   #7
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg hadde håpet at du kanskje skulle ha noe å si til dette, f.eks.

Man kan utrykke hvor man kommer fra ved hjelp av klesdrakt, flagg, etc. Men jeg har jo som premiss at det er det norske flagget som hører hjemme på 17. mai, så jeg synes man skal ha det norske i tillegg for vise at man har litt tilhørighet til Norge hvis man nå har det, og synes det er en god ting. Jeg synes faktisk det er verre med de som ikke ønsker at innvandrere også skal bruke norsk flagg/vise sin norske nasjonstilhørighet, da kan man snakke om rasisme og "norge for nordmenn", innvandrere skal eksluderes.

Men greit nok.

Gammel 15-05-09, 13:24   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg hadde håpet at du kanskje skulle ha noe å si til dette, f.eks.

Man kan utrykke hvor man kommer fra ved hjelp av klesdrakt, flagg, etc. Men jeg har jo som premiss at det er det norske flagget som hører hjemme på 17. mai, så jeg synes man skal ha det norske i tillegg for vise at man har litt tilhørighet til Norge hvis man nå har det, og synes det er en god ting. Jeg synes faktisk det er verre med de som ikke ønsker at innvandrere også skal bruke norsk flagg/vise sin norske nasjonstilhørighet, da kan man snakke om rasisme og "norge for nordmenn", innvandrere skal eksluderes.

Men greit nok.

Jeg sa da at jeg var helt enig i den andre delen av dette (og at jeg dessuten ikke ser det som særlig relevant for diskusjonen).

Jeg kan godt si noe til det første også: Jeg skjønner at du sier at du synes man skal ha det norske flagget også, og det er jo en grei ting å synes - det jeg mest har argumentert for, tror jeg, er å forklare hva som kan være grunnen til at noen velger å bruke et annet flagg. For det har du gitt uttrykk for at du syntes var så uforståelig og merkelig.

Jeg synes for min del at ved å delta i 17. mai-feiringen, kledt i finstasen sin, så har man gitt tydelig uttrykk for at man føler tilhørighet til Norge og synes dette er en fin ting. Enten man nå ønsker å vifte med et norsk flagg, eller med et norsk og et annet flagg, eller bare et annet flagg, så synes jeg deltagelsen og flaggviftingen gjør det veldig klart at man er med på å feire Norge og Norges nasjonaldag.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.