|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
frakoblet
|
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?
Husk at ingen har en identisk oppvekst, selv om de kommer fra samme søskenflokk.
![]() |
#3 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?En person kan for eksempel være ekstremt intelligent. Kanskje han har foreldre som ikke klarer å stimulere barnet og dets evner og at barnet da etterhvert velger å bruke energien sin til mer uheldige ting, f.eks. onde handlinger. Foreldrene kan være kjempesnille og gjøre en tilsynelatende bra jobb, men dette barnet kan bli formet på en negativ måte fordi han/hun er den han/hun er. På samme måte kan et mindre begavet barn falle utenfor i en familie hvor alle er veldig flinke. Foreldrene kan her også være kjempesnille og gjøre en god jobb, men siden dette barnet ikke er like intelligent som de andre kan de føle at de kommer til kort og da heller bruke energien på negative handlinger.
![]() |
#4 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?Men, Tito: jeg er jo ikke uenig i det du sier. Men dersom man ser bort fra vanlig psykologitankegang, så blir diskusjonen litt annerledes. All verdens psykologibøker bekerfter jo det du sier, så det er greit. Men om det er mulig å bli født ond er et helt annet utgangspunkt og forskningsområde som nå blir viet mer oppmerksomhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
By the Sea
|
Nei.
![]() |
#6 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg forstår deg jeg. Hvis man tar utgangspunkt i hva som gjør et menneske ondt, om man skal bruke den merkelappen, er du vel enig i at det er et menneske som vet forskjellen på rett og galt. Hvis de ikke gjør det, må man heller anse det som et menneske som har en slags hjerneskade. Jeg har veldig vanskelig for å tro at et menneske som ikke er hjerneskadet, vil bevisst velge å nesten utelukkende gjøre onde ting bare for å gjøre dem, vel vitende om at det er galt. Og at det mennesket vil gjøre det helt uavhengig hvilken oppvekst det får. Jeg vil tro at det finnes en riktig måte for dette barnet å vokse opp, slik at det allikevel vil velge gode ting fremfor onde. Vet ikke om jeg forklarte meg forståelig nå.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|