Sv: Æresdrap på norsk
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Dette er jeg helt uenig med deg i. Jeg er av den oppfatning at æresdrap i muslimske kulturer ikke bør bortforklares eller unnskyldes under dekke av "kultur". Æresdrap er like utilgivelig og uforståelig enten det begås for å opprette familiens ære, eller for å hevne eller bøte på en manns tap av ansikt og "maskulinitet". Poenget med å kalle norske drap for æresdrap er i mine øyne å vise til de kulturelle forholdene i Norge som nettopp legger til rette for slike grusomme mord. At det har noe med kultur å gjøre, enten det er norsk vestlig eller muslimsk kultur. Men selsagt ikke bare kultur.
Det jeg mener å si, er altså at jeg tror du har misforstått.
Den største forskjellen på psykotiske drap i vesten og æresdrapene i muslimske kulturer er at det i sistnevnte er full enighet i kvinnens slekt om at kvinnen har utfordret den kulturelle kodeksen, og at alle i de to familiene har legitim rett til å sanksjonere. At det skjer av ektemannen når de har flyttet til vesten, skyldes som oftest fraværet av andre nært beslektede medhjelpere og kravet om at han i større grad blir avkrevd å kontrollere henne i et samfunn som blir oppfattet som vantro, syndig og skittent. Og presset er tilstede gjennom streng sosial kontroll. En mann som bryter kodeksen kan forvente sanksjoner selv. Således blir det søkt å snakke om dette som individuell psykose. Det er vel heller snakk om kulturell psykose som avstedkommer tragisk kollektiv adferd. Nesøya-drapene og tragedien i Tromsø er ikke beslektet med dette. Punktum.
|