Sv: Flere enn meg som reagerer?
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Jeg blir utrolig provosert av denne typen uttalelser. Dette er en type tenkemåte som på en måte som legitimerer/forklarer/unnskylder menns vold mot kvinner. (fysisk, seksualisert, psykisk vold).
"Ja, hun var ikke lett å ha med å gjøre" = ikke rart han ble sint/provosert/frustrert.
Når det gjelder vold i parforhold så er det veldig vanlig at den voldelige skylder på offeret. Du tvinger meg til å slå deg/drepe deg/voldta deg eller terrorisere deg, slik du oppfører deg. Jeg har ikke lyst, men du tvinger meg til å gjøre det.
Jeg hørte på Ukeslutt i går, og der hadde de intervjuet en mann som hadde drept samboeren og datteren hennes. Han sa følgende klassiske setning: "Jeg advarte henne, jeg sa at hun ikke mått få meg sint, for da smeller det, men hun var ikke redd for noe." = hennes egen feil at hun ble drept, altså. 
Kris' glimrende analyse - det må være noe galt med dem som blir utsatt for slike ting - føyer seg inn i det patriarkalske samfunnet vi er en del av, der kvinner skal oppføre seg dydig og skikkelig, uprovoserende og føyelig, så de ikke skal bli utsatt for noe. Og hvis man antar at det er noe feil med dem som blir slått, terrorisert, voldtatt eller drept, så blir det skamfullt å stå frem og være åpen, og man sørger for å holde kvinner i sjakk ved hjelp av frykt for å opptre ukvinnelig.
Hvis du leser innleggene mine så ser du at jeg er 100% enig i det du sier, og at det er INGENTING som forsvarer mishandling og drap. Overhode ingenting. Folk kan være så vrange og vanskelige de vil, det gir ikke rett til å mishandle fysisk eller psykisk, og heller ikke drepe.
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Milde himmel. Hva har det med noe som helst å gjøre?
.
Det har med en tone i tråden som sa at kvinner alltid er ofre, aldri overgripere. Som jeg ikke likte. Det finnes kvinnelige overgripere også, og det må være lov å påpeke det, uten å bli tatt til inntekt for at menn kan slå kvinner de synes er vanskelige. Noe jeg IKKE mener. Jeg forsvarer ikke overgrep mot kvinner. Jeg snakker ikke om menn som mishandler kvinner de synes er vanskeliger. Jeg snakker om kvinner som mishandler menn, fysisk og psykisk. Uten at jeg sier at det gir mennene rett til å mishandle eller drepe disse kvinnene av den grunn.
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Det er fremdeles ikke helt klart for meg hvorfor du mener at dette er en hendelse som har noe i denne tråden å gjøre. Jeg antar det henger noe sammen med dette:
Og det spiller altså ingen rolle hvor vanskelig man er å ha med å gjøre. Det er ikke lov med dødsstraff likevel. Det at man er ugrei er ikke et argument for at det skal vises forståelse for at noen tyr til drap.
Igjen, du misforstår meg. Jeg sier IKKE at de kvinnene som har blitt mishandlet og drept har blitt det fordi de ikke har vært lette å ha med å gjøre. Jeg sier bare at det finnes kvinner som er slik som menn: som mishandler ektemennene sine, faktisk både fysisk og psykisk.
Det er fullt mulig at jeg burde ha startet en helt egen tråd om det, for å unngå misforståelser, men jeg sier det igjen: Dette var IKKE et forsøk på å si at kvinner som blir mishandlet og drept blir det fordi de "ikke er lette å ha med å gjøre". For det første tror jeg ikke at de kvinnene som "ikke er lette å ha med å gjøre", er de som blir mishandlet og drept. For det andre ville det ikke være noen unnskyldning uansett, siden jeg mener at det overhode ikke finnes noe forsvar for mishandling og drap.
Det var et svar til noe som som ble sagt i tråden om at de aller fleste som mishandler og dreper er menn, noe jeg også er helt enig i, men likevel så finnes det kvinner som er like ille. Og ja, i den store sammenhengen er det ikke så mange, men for de mennen som rammes er det alvorlig nok...
Og ja, jeg blir faktisk en smule provosert av å bli vrangtolket sånn, når jeg med rimelig klare ord sa at jeg IKKE mente at noen "fortjener" å bli mishandlet og drept. Tvert imot. Jeg er for pokker 100% enig i alt dere skriver om temaet, jeg bare påpeker at det faktisk finnes kvinner som er like ille som mannfolka. Og de blir ikke mishandlet og drept, de mishandler og dreper selv!