Sv: Høyhastighetstog i Norge
Heisann
Ny her, fant forumet pga denne tråden...
Et par innspill:
Generelt sett er enhver rapport som har et positivt utfall om jernbaneutbygging i Norge god med tanke på mulighetene for en fremtidig utbygging av miljøvennlig transport her til lands. Problemet, slik jeg ser det, er at den rapporten som dagbladet refererer til gjennom Norsk Bane legger en del forutsetninger til grunn som ikke er gjennomførbare.
Eks (hentet fra rapporten):
Det skal mellom Oslo og Bergen/Stavanger bygges 367 km med tunnell, hvorav en på over 40 km. Samtidig skal hastigheten ligge på mellom 270 og 300 km/t. Jeg kjenner ikke til at det er gjort beregninger som viser at dette vil la seg gjennomført med tanke på lufttrykk. Samtidig sier kravene til bygging av nye jernbanetunneller at det skal være rømningsveier for hver 1000 meter, og rapporten sier ingenting om hvordan dette skal løses.
Rapporten legger til grunn at ny bane mellom Oslo og Trondheim skal gå gjennom Guldbrandsdalen og ikke gjennom Østerdalen. Annet enn at det er ønskelig med avgreining til Ålesund, så sier ikke rapporten noe mer om byggekostnader for det ene kontra det andre, selv om Østerdalen vil gi langt færre tunneller, og dermed en lavere byggekostnad.
Dette er nok noe negativt vinklet til rapporten, men selv om jeg er glad for alle som taler FOR satsing på jernbane i Norge, så savner jeg realitetsbehandling av innholdet i rapporten og ikke bare det jeg oppfatter som synsing.
|