|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskbina - mishandling innenfor et kjærlighetsforhold er en aktivitet med sterk overvekt av menn. |
|
|
|
#162 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Æresdrap på norskSitatet I en sammenheng (litt etter hukommelsen): Hun hadde behandlet mannen så fælt at han var offeret. Altså han var et offer for henne. Uttalt etter at han hadde myrdet henne.
|
|
|
#163 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Æresdrap på norsk
Det er jo akkurat DEN forskjellen som er så viktig. At man i enkelte kulturer ser på drap av kvinner som en helt legitim sanksjon, enten det er kvinnens mannlige slektninger eller ektemannen, mens det her på berget er fullstendig uakseptabelt uansett. Å prøve å viske ut den forskjellen er som å prøve å fornekte at religiøst /kulturelt motiverte drap ikke eksisterer. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Passiv
|
Og det var det ganske mange prøvde å forklare her at er feil da. At ved utsagn om at kvinner provoserer og at stakkars menn presses langt så det er ikke rart det går galt osv så viser vi her på berget at vi forsvarer menn som dreper partneren sin og viser forståelse for dette samt plasserer skyld hos offeret. |
|
|
|
#165 |
|
![]() ![]() ![]() |
Det er lettere å tippe over hvis omgivelsene kommer med applaus og man har vokst opp i et kvinnefiendtlig samfunn. Enkel logikk. Nå må dere slutte å base i tåka da. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da handler det vel overhodet ikke om å "tippe over" i noe som helst. I de tilfellene vil det ofte være en planlagt handling (som kanskje involverer flere), og nødvendig sett fra gjerningsmannens ståsted.
|
|
|
#167 |
|
Leser
|
Jeg er 100% enig med Brutus, det er en himmelvid forskjell på at kvinner blir drept og det aksepteres helt og totalt i samfunnet kontra drap som ikke er akseptert. Tenk feks på enkebrenning i India - sati - kontra drap i Norge. Det er selvfølgelig ingen forskjell for vedkommende som dør. Død er død. Men det er klart det har en betydning for risikoen for at det skjer.
|
|
|
#168 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Æresdrap på norskKlart det er en forskjell, det er da ingen som er uenige i at det er store ulikheter når en far får sine sønner til å drepe datteren sin, fordi hun så litt for lenge på nabogutten, i forhold til en mann som dreper av sjalusi. Himmelvid forskjell der, men likheter andre steder, som nevnt. Som når det er en god del individer som viser forståelse, og dermed aksept, for drapet, fordi kvinnen var så "vanskelig".
|
|
|
#169 |
|
Sær og kresen
Også du min sønn, Brutus.
|
|
|
#170 |
|
![]() ![]() ![]() |
Det jeg vil fram til er det du sier nå, rent bortsett fra at jeg synes det er forskjell på naboer på Nesøya som kun bekrefter at de synes kvinnen var vanskelig av seg og hele kulturer som ikke kan overleve brudd på en århundrelang tradisjonell æreskodeks som de involverte mener er hellig innstiftet av en eller annen høyere makt. Folka på Nesøya hadde vel ikke som et kollektivt krav å få denne kvinnen drept , hadde de vel? Nei, så der har du forskjellen. Ganske enorm, spør du meg. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Sær og kresen
Jeg tror ikke helt du vet hva ordet nyanser betyr, dessverre.
|
|
|
#173 |
|
Leser
|
Du tror at Brutus er rasist. Greit nok.
|
|
|
#174 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg vil ikke si dette er tilfelle på Nesøya, i hvertfall ikke basert på media-utalelsene til denne naboen. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Sær og kresen
Jeg har ikke sagt at Brutus er rasist, men kunne godt tenke meg å vite hvilken agenda han har, rent bortsett fra å nyansere, som han så vakkert kaller det.
|
|
|
#178 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Hvis du må vite hvilken agenda han har, så føler du vel for å vite alles agenda her i tråden eller?
|
|
|
#179 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Må man alltid ha en agenda? Uten at jeg nødvendigvis er enig med Brutus i alt han (eller hun?) sier her, er jeg enig med him i at det må gå an å komme med et godt (og mest sannsynlig riktig) argument i en diskusjon uten å bli beskyldt for å ha en creepy "agenda." (Når ble nyansere et negativt ord, forresten? ) |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|