|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien | |||
Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
73 | 29,67% |
Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
137 | 55,69% |
Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. |
30 | 12,20% |
Sette sine ben i en kirke? ![]() |
4 | 1,63% |
Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. |
2 | 0,81% |
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp
Jeg tenker at hva foreldrene legger i selve seremonien (hvor den nå enn skal gjennomføres) og festen sier litt om hvorvidt man handler dobbeltmoralsk eller ikke, dersom man dropper seremonien men gjerne vil stille til festen. I slike situasjoner kan det sikkert være en fin ting og prate sammen.
![]() |
#2 |
flisespikker
|
Ja, prate sammen blir sjelden feil.
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg ville synes det var rart å møte til middag/fest etterpå, men ikke i kirka. Det ville vært rart å ikke møte opp på en HEF-navnefestseremoni også hvis man har fått innbydelse dit (her er det jo av og til litt begrenset hvor mange som får være med fra hver familie) hvis man ikke har noen god grunn til å utebli. Det samme gjelder forsåvidt konfirmasjoner og bryllup.
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det religiøs greie? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
Mens jeg er så ateistisk at jeg klart hadde stilt opp som fadder og hatt like store kvaler med det som å kle meg ut som julenissen. :spiller med så lenge noen blir glade:
![]() |
#6 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg forstår hva du mener. Jeg har derimot store motforestillinger mot det å ikke ta en bevisst stilling til ting her i verden. Så klart vet jeg at de kan leve lykkelige i denne tilstanden, og gjøre alt som er "fint" uten å mene noe med det, mens akkurat der blir det for alvorlig for meg. Alt rundt dåpen blir på en måte viktigere enn innholdet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Mother of Dragons
|
Jeg synes også at det er viktig å ha en bevisst stilling til ting her i verden, men om noen andre ikke synes det er viktig, så dem om det. Om jeg hadde stilt opp som fadder eller ei, hadde ikke vært avhengig av om foreldrene til dåpsbarnet døpte barnet av "bevisste" eller "ubevisste" årsaker.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|