|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Baby Bjørn bæresele, skadelig?
Det synes jeg var veldig rart. De fleste uttalelsene jeg har sett fra fagfolk skiller ikke på typen bæreredskap, men der de gjør det synes jeg det stort sett går på at barn kan sitte lengre i sjal eller annet bæreutstyr som gir en ergonomisk god sittestilling enn i bæreseler som er smale i skrittet. Babybjörn har vel en advarsel om at barn ikke bør bæres i den lengre enn 20-30 minutter, så vidt jeg husker. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Baby Bjørn bæresele, skadelig?
Nei, i hvert fall ikke pr. i dag:
|
|
|
#3 |
|
Audacious
|
Sv: Baby Bjørn bæresele, skadelig?Veronal, på de gamle utgavene så sto det det. Jeg tror ikke at det er skadelig å bære i BB, med måte, men jeg tror annet bæretøy kan være bedre.
2001&2005 Sist redigert av Acsa : 06-06-09 kl 20:13. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
På vei
Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?Prøv å henge en halvtime etter skrittet selv, og sammenlikn med en halvtime hvor man sitter med støtte til både rompe og lår. Hva er mest behagelig? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
blant fjord og fossevell
|
Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?Bæring i alternativt bæretøy sies og kunne suplere bruken av pute hos barn med hofteleddsdysplasi, jeg vil derfor tenke at sittestillingen er bra for andre barn også. I Afrika blir barna båret mye i denne stillingen og der er denne sykdommen svært skjelden. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?
Er ikke setning nr. 2 en forklaring på setning nr. 1? Hvis man i det hele tatt skal komme med påstander om at noe er skadelig, så må det jo kunne dokumenteres. |
|
|
|
#7 |
|
blant fjord og fossevell
|
Jeg kjenner mange menn som bærer i alternativt bæretøy og mange menn som foretrekker det fremfor babybjørn. Jeg ser ikke problemet når det finne så mange flotte og maskuline bæretøy. Pappaen til vesla hadde eget sjal han som var litt mer maskulin i fargen.
Klart det er vanskelig å dokumentere, barn er ikke et forsøkseksperiment. Bæring i babybjørn / alternative bæretøy er for nytt til å kunne sette noe empiri bak hvorvidt det er skadelig eller ei.
|
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Forsøkseksperiment? Hvis bæring i BabyBjörn er skadelig, vil man på sikt se en eller annen form for skade. Slikt vil selvfølgelig ta tid, og det er avhengig av hvor flinke man er til å rapportere inn skader, og hvorvidt man er i stand til å finne årsakssammenhengen. Jo færre skader, desto vanskeligere å dokumentere - og få skader sier selvfølgelig noe om hvor skadelig BabyBjörn er. |
|
|
|
#9 |
|
På vei
Ja nettopp, og derfor er det ikke så mange "bærere" som påstår at BabyBjørn er skadelig. De som har satt seg litt inn i temaet, vet at det finnes lite/ingen dokumentasjon på at BabyBjørn er skadelig. Man kunne jo ellers i sin iver med å fronte ergonomisk riktig bæretøy slengt ut påstander om at BabyBjørn er skadelig, men det er de fleste altså obs på at man ikke bør gjøre. Det var mitt poeng. Det man derimot kan hevde, er at BabyBjørn ikke er optimal. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|