Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Babybjørn bæresele, skadelig?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-09, 22:13   #1
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Teo, det er ikke støtten oppover ryggen på barnet som avgjør komforten, når barnet blir hengende med bena nedover, blir all vekten fra barnet på dens hofter og rygg. Når det sitter i mei tai/sjal/ergo, kommer knærne høyere opp enn hoftene, og barnets vekt blir fordelt over større deler av kroppen.

At barnet bæres tett inntil bærerens kropp, gjør bæringen komfortabel for den som bærer.

Gammel 06-06-09, 22:29   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fysioterapeuten på helsestasjonen vår sa at hun ikke har sett noen dokumentasjon på at det ene er bedre enn det andre for utviklingen. Jeg har ikke lett grundig selv. Hos oss er det sånn at poden foretrekker babybjørn, jeg foretrekker annet bæretøy. Han synes verden blir litt innovervendt av å være spent fast i mei tai e.l., men det er mye mer komfortabelt for meg.

Gammel 06-06-09, 22:45   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Teo, det er ikke støtten oppover ryggen på barnet som avgjør komforten, når barnet blir hengende med bena nedover, blir all vekten fra barnet på dens hofter og rygg. Når det sitter i mei tai/sjal/ergo, kommer knærne høyere opp enn hoftene, og barnets vekt blir fordelt over større deler av kroppen.

OK, det gir mening.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:14   #4
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Fysioterapeuten på helsestasjonen vår sa at hun ikke har sett noen dokumentasjon på at det ene er bedre enn det andre for utviklingen. Jeg har ikke lett grundig selv. Hos oss er det sånn at poden foretrekker babybjørn, jeg foretrekker annet bæretøy. Han synes verden blir litt innovervendt av å være spent fast i mei tai e.l., men det er mye mer komfortabelt for meg.

Fordelen med å ha barnet mot deg er at barnet hele tiden vet at du er der og kan sjekke dine reaksjoner på den overveldende omverdenen, det gjør barnet tryggere. Etterhvert som du bærer slik legger du om vanene til å se verden til siden. Når du møter noen eller ser på noe snur du siden til slik at barnet også ser det du ser, ikke rart barna ikke liker å sitte med ryggen til den du snakker med. Dette er spesielt viktig med ryggbæring med mindre du knyter barnet så høyt at det kan kikke over skuldra di.

Gammel 06-06-09, 23:22   #5
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

HI er inne på en av grunnene til jeg ikke blir så positiv på "bærebølgen." Den er så innmari mammarettet. Jeg har til nå ikke opplevd en far som bruker sjal. Her i huset bar far mest, og det var ikke snakk om å bruke noe annet enn babybjørn for han. Ser dere andre like mange fedre som bærer alternativt til babybjørn?

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:25   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

HI er inne på en av grunnene til jeg ikke blir så positiv på "bærebølgen." Den er så innmari mammarettet. Jeg har til nå ikke opplevd en far som bruker sjal. Her i huset bar far mest, og det var ikke snakk om å bruke noe annet enn babybjørn for han. Ser dere andre like mange fedre som bærer alternativt til babybjørn?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:40   #7
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

En peode!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:48   #8
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hun instruerte meg til å samle beina til lillesøster og bære henne i froskestilling også i ergoselen.

Hmmm, denne setningen lurer jeg på. Altså froskestilling er jo at de sitter med beina langt fra hverandre. Du slår ihjel utsagnet ditt og må nok forklare hva fysioterapeuten din mente...

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:48   #9
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde babybjørn til storesøster, og hadde ingen problemer med å bruke denne også til lillebror. Den eneste gangen jeg har følt behov for å bære rundt med en sånn bæreinnretning er på flyplasser, da trenger jeg begge hendene og har ikke nødvendigvis en vogn i nærheten. For den lille bruken gadd jeg ikke investere i noe annet.

Skulle jeg ha følt behov for å bære rundt på babyen utover det hadde jeg nok sett mer på hvilke løsninger som finnes

Mulig dere ringer barnevernet nå, men for å være helt ærlig. Særlig i barselperioden er man oppe i barnet nesten hele tiden. Da foretrakk jeg litt tid for meg selv når babyen endelig sov i stedet for å da bære rundt på den. F.eks. dusje, sove selv, spise osv.

Gammel 06-06-09, 23:25   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser dere andre like mange fedre som bærer alternativt til babybjørn?

Vi har og har hatt ergoselen, BabyBjörn og Mobywrap eller hva nå det elastiske sjalet het. Det er kun mannen min som har prøvd å bære. Jeg har aldri bært.

Gammel 06-06-09, 23:34   #11
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Cluet er å gi de et bæretøy som appelerer til dem. Blomstrete mei tai er ikke alle pappaers favoritt. Noen foretrekker Pink Floyd, feks.

Gammel 07-06-09, 00:58   #12
Verdande
Melkeku

Verdande sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Ser dere andre like mange fedre som bærer alternativt til babybjørn?

Lilles pappa, farfar og morfar:

:datapunkt:

Gammel 07-06-09, 09:02   #13
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Nå er ikke jeg veldig inne på bæring, men den bæreselen ligner jo veldig dagens babaybjørn, gjør den ikke?....

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 20:55   #14
Verdande
Melkeku

Verdande sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Nå er ikke jeg veldig inne på bæring, men den bæreselen ligner jo veldig dagens babaybjørn, gjør den ikke?....

Jeg synes verken meitai (venstre og midtre bilde i posten du svarte på), Manduca (høyre bilde) eller annet ergonomisk riktig bæretøy ligner på BabyBjörn mer enn hva man kan forvente av produkter som alle er ment å bære barn i, men den aller viktigste forskjellen er uansett barnets sittestilling: Bredt sprikende bein, støtte fra knehase til knehase og rompa lavere enn knærne fordeler belastningen jevnt og uten trykkpunkter.

Illustrasjon:

Meitai:

Manduca:

BabyBjörn:

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.