Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 10:04   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå er det jo forskjell på opphold og statsborgerskap, da, og det bør det vel være?

Hva vil du gjøre med alle innfødte nordmenn som ikke klarer denne testen da?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:06   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

De skal ha deng, selvsagt.

Nei, av og til ønsker jeg meg en basic test før man får stemmerett, men ombestemmer meg stort sett.

Jeg tror det jeg ønsker meg er at før man innvilger statsborgerskap så er man kurset i det ovenstående, sånn roughly, og man har en eksamen som bekrefter at man har fulgt noenlunde med. Den skal være "bestått", ikke feilfri.

Vi har jo alle sammen lært det meste av det som står der oppe en eller annen gang - vi bare har glemt det siden.

Gammel 09-06-09, 10:26   #3
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

@Skilpadda: Informasjon blir noe helt annet, men det var altså snakk om testing her:

Dessuten tror jeg utrolig mye kan gjøres bare med hvordan man utformer en slik test, rent språklig, for å fange opp om folk har skjønt poenget, og ikke bare pugget fancy formuleringer.

Jeg tror det jeg ønsker meg er at før man innvilger statsborgerskap så er man kurset i det ovenstående, sånn roughly, og man har en eksamen som bekrefter at man har fulgt noenlunde med. Den skal være "bestått", ikke feilfri.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:08   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå må det jo ikke være en test, men ihvertfall opplæringstimer. Så er det også forskjell på å være født statsborger i dette landet der man da "gratis" har fått inn mye av kunnskapen fra barneskolen og oppover, kontra det å komme fra f.eks et land langt borte uten forkunnskaper som har dryppet inn litt etter litt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:09   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Nå må det jo ikke være en test, men ihvertfall opplæringstimer. Så er det også forskjell på å være født statsborger i dette landet der man da "gratis" har fått inn mye av kunnskapen fra barneskolen og oppover, kontra det å komme fra f.eks et land langt borte uten forkunnskaper som har dryppet inn litt etter litt.

Men det har man allerede i introkurset alle får. Og det skal forlenges.

Gammel 09-06-09, 10:11   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men det har man allerede i introkurset alle får. Og det skal forlenges.

Jeg har bare lest litt om introkurset, og kanskje det bør utvides og forlenges, det vil jo være et svært godt tilbud, men det er også vanskelig hvis man skal basere det på frivillighet.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 09-06-09, 10:12   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg har bare lest litt om introkurset, og kanskje det bør utvides og forlenges, det vil jo være et svært godt tilbud, men det er også vanskelig hvis man skal basere det på frivillighet.

Er det frivillig? Det tror jeg ikke? :kan ta feil:

Gammel 09-06-09, 10:19   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Er det frivillig? Det tror jeg ikke? :kan ta feil:

Det er ikke introkurs for de som søker statsborgerskap.
Generelle krav for å få norsk statsborgerskap

Dersom du har gyldig oppholdstillatelse i Norge, kan du søke om norsk statsborgerskap. For at søknaden skal innvilges, må du blant annet oppfylle følgende krav:

• Være over 12 år (gjelder ikke den som er statsløs eller barn som det søkes statsborgerskap for samtidig med mor eller far, eller barn med mor eller far som tidligere har fått norsk statsborgerskap)
  • Ha dokumentert eller klarlagt din identitet. Det er som hovedregel et krav at du har gyldig pass når du søker.
  • Være bosatt i Norge og ha til hensikt fortsatt å bo her
  • Fylle vilkårene for bosettingstillatelse (se unntak nedenfor)
  • Ha til sammen syv års opphold i landet de siste ti årene med tillatelser, hver gitt for minst ett år (se unntak nedenfor). Det betyr at dersom du hatt opphold i Norge for mer enn ti år siden, er det uten betydning.
  • Ha gjennomført 300 timer norskopplæring eller ha dokumentert tilstrekkelige kunnskaper i norsk eller samisk (NB: Gjelder søknader som fremmes etter 1. september 2008 og personer mellom 18 og 55 år). For nærmere informasjon se www.imdi.no. Se også "Kravet om gjennomført norskopplæring".
  • Ikke være straffedømt eller dømt til tvungent psykisk helsevern eller tvungen psykisk omsorg (vandelskravet)
  • Være løst fra ditt opprinnelige statsborgerskap (hvis det ikke automatisk opphører når du blir norsk)

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.