Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er du norsk nok?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 14:06   #1
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Helgefylltradisjonen er jo bare kos da. Et kulturtrekk som binder sammen hele landet, og som utlendingene tar del i etterhvert i de større byene, med våpen og i edru tilstand eller påvirket av pulver (som de selger til de fastboende). Det må jo være et prakteksempel på god integrering. I Bø i Telemark har gjengen fra Gvarv blitt bytta ut med kurdere, så den faste tradisjonen med at Bøarane sloss med rivaliserende gjenger i helgene, blir holdt i live

Når det gjelder Tromsdalen og folk som han så er det vel slik at så lenge det ikke blir så altfor mange av hans kloninger rundt om, så gliser vi vel litt av det. Han er til og med navngitt og med bilde i avisa. Eller ?

Kommer alltid den der: -Se her, noen andre fælinger, ingen grunn til halloi. Det er alltid en fæling.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 14:10   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Kommer alltid den der: -Se her, noen andre fælinger, ingen grunn til halloi. Det er alltid en fæling.

Jammen det spiller jo rolle at det finnes "andre fælinger". Du legger det frem som om tilknytning til islam har en direkte sammenheng med hvor kriminell man er, og da må du (eller noen) vise at det er flere kriminelle med tilknytning til islam enn det er blant folk som hører til andre religioner, men som ellers er i omtrent samme situasjon. Ellers er det ingen grunn til å tro at religionen er en del av forklaringen.

Gammel 09-06-09, 14:20   #3
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jammen det spiller jo rolle at det finnes "andre fælinger". Du legger det frem som om tilknytning til islam har en direkte sammenheng med hvor kriminell man er, og da må du (eller noen) vise at det er flere kriminelle med tilknytning til islam enn det er blant folk som hører til andre religioner, men som ellers er i omtrent samme situasjon. Ellers er det ingen grunn til å tro at religionen er en del av forklaringen.

Jeg undrer meg på om religionens form og tolkningen av den kan medvirke til å senke terskelen. Jeg er tilhenger av at man skal kunne tillate seg å stille spørsmålet. Og åpen for å finne ubehagelige svar.

Gammel 09-06-09, 17:24   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jeg undrer meg på om religionens form og tolkningen av den kan medvirke til å senke terskelen. Jeg er tilhenger av at man skal kunne tillate seg å stille spørsmålet. Og åpen for å finne ubehagelige svar.

Det er et legitimt spørsmål å stille. (De fleste spørsmål er det.) Men hvis du gjør narr av svarene du får og sier "ja ja, det er alltid en fæling", og samtidig ikke har noe å underbygge det du insinuerer med, så blir det ikke en veldig fruktbar diskusjon av det. Og skal man finne noe som ligner svar - ubehagelige eller ikke - så må man forske på det, det holder ikke bare å stille spørsmålene.

Gammel 09-06-09, 18:28   #5
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er et legitimt spørsmål å stille. (De fleste spørsmål er det.) Men hvis du gjør narr av svarene du får og sier "ja ja, det er alltid en fæling", og samtidig ikke har noe å underbygge det du insinuerer med, så blir det ikke en veldig fruktbar diskusjon av det. Og skal man finne noe som ligner svar - ubehagelige eller ikke - så må man forske på det, det holder ikke bare å stille spørsmålene.

Selvsagt. Men for at det skal bli behandlet på en såpass grundig måte må de som forsker være interessert i å stille spørsmålene. Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til hvorvidt det skjer, verken blant religionshistorikere eller andre kultur- eller samfunnsforskere. Opplys meg gjerne, den som vet. Jeg bare registrerer at det i mange år har vært en uvilje til å stille viktige, og ubehagelige, spørsmål i den mer eller mindre tabloide offentligheten. Og at de kritiske røster som har hevet seg i den seriøse islamdebatten sliter med et alderdommelig stigma som venstresiden og det øvrige politiske etablissementet tradisjonelt sett har satt på rasister og høyreekstreme.

Når det gjelder "det er alltid en fæling", så henspiller det på det klisjéaktige argumentet som hu fra Sunnmøre kom med, "..-det er idioter overalt, så hva er problemet ?" Bringer ikke noe mer inn i debatten, som jeg ser det. Bare en tåplelig allegori for å latterligjøre.

Gammel 09-06-09, 14:20   #6
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Brutus har et poeng hvis vi ser hva han skriver om tilhørighet.
Det er mye lettere å betale skatt til et samfunn som man føler seg som en del av, og som man føler tilknytning til.
Hvis, jeg skriver hvis; man føler seg først og femst som en muslim, og ikke nordmann, (Raja skriver jo om nordmenn som en gruppe, og muslimer som en annen, altså motsetningsforhold, og han er ikke den eneste som skriver slik!) så kan det ha en betydning for hvilken tilhørighet man føler til det norske samfunnet. Og tilhørighetsfølelse tror jeg er litt viktig for motivasjonen til å bidra i samfunnet, deriblandt betale skatt osv.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.