Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff fra navnetråden - oppkalling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 23:45   #1
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff fra navntråden - oppkalling

Angelina Paris hadde aldri vært aktuelt, nei.
Hun er ikke oppkalt etter noen spesielle, men navnet likner litt på mannens mellomnavn.

Gammel 09-06-09, 23:48   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Angelina Paris hadde aldri vært aktuelt, nei.
Hun er ikke oppkalt etter noen spesielle, men navnet likner litt på mannens mellomnavn.

Nå høres det jo ikke ut som Angelina eller Paris er folk du ser spesielt opp til.

Jeg outer herved at en av mine barn har fått et navn (dog ikke første fornavnet) etter en kjent person som vi mener har gjort noe utrolig flott, uten at vi kjenner noen andre, nærmere personer som heter slik. Ikke er det et navn som ellers ville havnet på listene våre pga. av selve navnet heller. Jeg har skjønnt at vi er ganske alene om å ha gjort noe sånt, så det er spennende å høre hvordan andre tenker om det.

(Jeg kommer forresten ikke å røpe det hvis noen prikker om det )

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:56   #3
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjendisoppkalling har aldri vært aktuelt, men da jeg ble gravid med Snuppa ble det plutselig veldig viktig for meg å bruke navn fra familien. Mannen var veldig opptatt av å kalle opp - etter seg selv.

Snuppa har et navn som har blitt mye brukt på begge sider i min familie, samt jentevarianten av farens kallenavn. Lillebror har mellomnavnet til faren min, og mellomnavnet til min farfar. For oss var det viktig å kalle opp, men ikke for enhver pris. Nå har vi heldigvis mange fine navn i familien, og ingen som blir sure hvis de ikke blir oppkalt.

Det var forresten mannen som foreslo å kalle opp etter pappa, og det er delvis en gest - at han syns pappa er en bra person. Faren min er så stolt over at vi har valgt hans navn at han ikke tør å bruke det. Lillebror heter bare Guttungen.

Gammel 10-06-09, 09:57   #4
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Nå høres det jo ikke ut som Angelina eller Paris er folk du ser spesielt opp til.

Nei, det har du rett i.
Jeg mener vel det er greit å kalle opp barn etter forbilder, om man har noen spesielle slike. Men da tenker jeg mer på typen Roald Amundsen, Marie Curie og sånt.
Når betegnelsen kjendis blir brukt, tenker jeg først og fremst på personer som av ulike årsaker har havnet i rampelyset uten at de nødvendigvis er utpreget dyktig innenfor sitt fagfelt.
Jeg må forresten innrømme at jeg synes Paris er superdyktig på å være kjendis. Jeg synes bare ikke det er grunn god nok til å se på henne som et forbilde.

Gammel 10-06-09, 09:10   #5
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkalling

Eldstejenta er oppkalt etter sin oldemor. Vi hadde aldri gjort det om vi ikke hadde likt navnet, så det at det var et pent navn, var det viktige for oss. Men det er en koselig tanke at navnet kommer fra jentas oldemor.

Det kunne ikke falt meg inn å kalle opp etter kjendiser, men dersom jeg likte navnet veldig godt, ville det nok ikke ha stoppet meg fra å bruke det selv om det var brukt av en kjendis.

Gammel 10-06-09, 20:22   #6
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkalling

Storebror er oppkalt etter min farfar. Mest på grunn av at det er et veldig sjelden og tøft navn, men også på grunn av det herlige mennesket min farfar var. Nå viser det seg i ettertid at Storebror er veldig lik min farfar i sjel og sinn så det er kjempegøy.

Siden navnet er såpass gammelt og spesielt valgte vi å gi ham et "Topp 10"-navn i tillegg slik at kan eventuelt kan velge når han blir voksen.

Lillesøster er ikke oppkalt etter noen i familien, men mellomnavnet hennes er fra en bok jeg leste veldig mye og var glad i som barn.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.