Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg må si jeg har vært litt oppgitt over denne sammenblandingen av opphold og introkurs, og statsborgerskap, som det da vitterlig tar ÅREVIS før man får. Og som man ikke er avhengig av for noen rettigheter utenom "konstitusjonelle" (grovt forenklet), og som det åpenbart (synes jeg) må stilles andre krav til.
De tingene jeg nevner er selvsagt helt umulig å lære uten at man både har vært gjennom det kurset gajamor viste læreplanen til, og etter det å ha bodd i Norge, LEVD her, (altså: snakket norsk med nordmenn, vært ute i samfunnet, prøvd å orientere seg her) og generelt levd relativt integrert. Har man kommet hit, sittet hjemme hos familien, kun møtt andre med samme bakgrunn, skulket norskkurset og brukt barna som tolk i 7 år, ja da vil du selvsagt stryke.
Med rette!
Og jeg blir litt oppgitt over at det er så vanskelig å se at man ikke kan stille krav til folk om at de skal kunne ting, før man har gitt dem muligheter til å lære. Man lærer ikke alt automatisk ved å bo et sted, og det er ikke alle som er så ressurssterke at de klarer å integrere seg selv.
Ønsker du å ha en helt formell test som man kan pugge seg til, eller ønsker du at det skal være samme krav til utlendinger som vil ha statsborgerskap, som det er til nordmenn som allerede har passet sitt; dvs bestått norsk grunnskoleeksamen. Enkelt og greit å gjennomføre og forsvare, og krever mye mer forståelse enn en multiple choice-test.
En slik formell test som du ønsker deg vil kun være en seremoni, a la de vi allerede har. Og jeg ser ikke at flere seremonier vil hjelpe integreringen på noen måte. Hvis det derimot blir gjengs at alle utlendinger gjennomfører eksamen, og får bevis på det, så er det mye enklere for f.eks. arbeidsgivere å vite hva de har å forholde seg til.