Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Jeg er litt todelt på dette. Så vidt jeg vet - og rett gjerne på meg - så har vi i Norge arbeids- og oppholdstillatelse som er midlertidig og statsborgerskap som er permanent. I Norge krever vi - i motsetning til mange andre land - at den som får norsk statsborgerskap må gi opp sitt opprinnelige statsborgerskap, det vi si barn får lov å ha to statsborgerskap til de fyller 18.
De som kommer til Norge fra land hvor det er sånn nogenlunde OK, vil gjerne ikke ha statsborgerskap, de vil ha arbeid- og oppholdstillatelse. De som er flyktninger og asylsøkere vil veldig gjerne ha statsborgerskap. Og så har vi de som har barn med nordmenn, der er det vel litt forskjellig, men jeg vil tro at de fleste som bosetter seg permanent i Norge vil ha en eller annen form for garanti for at de får bli boende her. Mulig det er noe jeg gått glipp av, men jeg tror ikke det er så mange som får norsk statsborgskap "bare" fordi de vil bo i Norge.
Jeg kunne ha tenkt meg en tredje ordning. Permanent arbeids- og oppholdstillatelse uten statsborgerskap.
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Jeg tror på å møte folk med forståelse og respekt. Det betyr IKKE dilling. Det betyr dialog. "Er du kul med meg, er jeg kul med deg". En regel for alle, og ikke noe tøys.
Vi er ganske kule med folk som får statsborgerskap, man lever godt i Norge hvis man er norsk. 
Og så en kommentar til dere som vil stille "samme krav til de som får norsk statsborgerskap ved fødsel", hvor har dere tenkt å gjøre av alle nordmennen som eventuelt ville feilet? Sende de til de landene hvor vi fikk inn folk som besto en eventuell test? (Det får meg til å tenke på alle svenskevitsene som eldste datteren min forteller meg for tiden.)