Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-09, 09:54   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Jeg synes ikke innlegget til Polyanna som Elin klapper for her er så veldig imponerende. Imponerende naivt, kanskje. Noe sier meg at Polyanna ikke har så mye omgang med analfabete (og andre) innvandrere? Hadde hun hatt det, ville hun visst at det kan være vanskelig nok å lære de norsk. (Og man må jo nesten begynne der, ikke sant?) Har noen forresten prøvd å lære andre et språk der dere bare er i stand til å kommunisere på språket de ikke kan? (Du kan ikke somali, de kan ikke engelsk eller norsk.) Jeg kan love at det tar mer enn to dager. Så kan du legge til traumer, angst, fortvilelse og spenning over å være i et nytt land og en ny kultur og prøve å forestille hva det gjør med motivasjon og læringsutbytte. Jeg sier ikke at dette gjelder de fleste innvandrere, men jeg tror jeg vil påstå at det gjelder for svært mange.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 12:34   #2
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

(…) å lære [abalfabeter] norsk. (…) Jeg kan love at det tar mer enn to dager.

Du har ikke skjønt noe av det Polyanna skriver og heller ikke hva tråden handler om, har du vel?

Ben "required skill: reading comprehension" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 13:18   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Du har ikke skjønt noe av det Polyanna skriver og heller ikke hva tråden handler om, har du vel?

Ben "required skill: reading comprehension" Murphy

Jeg forsto det som om hun mente at det var enkelt penkelt å lære innvandrere kunnskaper om det norske samfunnet som veldig mange nordmenn ikke har. På to dager til og med! (Vi kunne trengt flere slike som henne i skoleverket. )

I tillegg mente hun at det ikke stemmer at veldig mange nordmenn heller ikke sitter inne med disse grunnleggende kunnskapene om Norge.

Det er dette jeg har oppfattet som hovedsynspunktene i diskusjonen, der den havnet etter HI iallfall.

rine- correct me if I`m wrong- rine. (Pokker, jeg må få meg et etternavn.)

Gammel 14-06-09, 13:24   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rine, nå må du følge med. Her snakker vi om statsborgerskap. Om det skal stilles krav til evt. ny borgere av landet før de får stemmerett og før de kan stille til valg til nasjonalforsamlingen.

Det får man ikke tilgang på rett etter å ha landet i Norge.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 13:34   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

rine, nå må du følge med. Her snakker vi om statsborgerskap. Om det skal stilles krav til evt. ny borgere av landet før de får stemmerett og før de kan stille til valg til nasjonalforsamlingen.

Det får man ikke tilgang på rett etter å ha landet i Norge.

Da stiller det seg litt annerledes, ja. (Jeg tror likevel hun ville brukt mer enn to dager, selv om innvandreren hadde bodd her en stund.)

Da gjenstår punkt to: Er det rimelig å sette krav til innvandrere om at de skal kunne noe (for å bli norsk statsborger) som halvparten av de norske statsborgerne ikke kan?

Jeg synes iallfall at det er urettferdig hvis de må lære noe om Odelstinget og Lagtinget, (som noen her sa) siden ordningen blir opphevet etter valget i år.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.