Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike
Opprinnelig lagt inn av nam, her.
Skal vi bry oss sterkt nok til å sette et forbud mot det? Eller skal vi la det skure og gå, for disse kvinnene som er i denne situasjonen.
Du har altså ingen betenkeligheter om å gjøre om lovverket sånn at man gir Staten hjemmel til å legge seg opp i hva voksne mennesker kler seg?
Vi hadde syntes det hadde vært forferdelig om det hadde blitt muslimsk eller konservativt kristent flertall og man da hadde fått påbud om klesdrakt. Dette er samme sak.
Det er visstnok slik at skandinaver har generelt mindre hemninger med lover som begrenser individets frihet fordi man har en tro på at myndighetene i utgangspunktet er snille og ønsker det beste for folk. Det er diskutabelt nå også, men uansett svært reelt at det ikke er slik om 50 eller 100 år.
Man skal være varsom med å begrense individers frihet og en lov mot burka er også en begrensning på alles frihet. Vi gir Staten lov til å legge seg opp vår bekledning og det er en alvorlig sak. Jeg tror for det første at det ikke kommer til å hjelpe en pøkk, og vi må heller pålegge innvandrerjenter og kvinner å delta mer i samfunnet, det er mye enklere og riktigere å gjennomføre. For det andre så vil jeg heller ikke at min frihet kan begrenses på grunn av at voksne kvinner kler seg ut fra religiøse hensyn.