Sv: Hva synes du om innvandrere?
Det går vel ikke an å synes noe om "innvandrere" som gruppe, det er vel strengt tatt den mest heterogene gruppa man kan definere. Muslimer er heller ingen ensartet gruppe, selv om media gir oss et bilde av at alle muslimer er fundamentalistiske muslimer.
Det muslimske kvinnesynet suger. I hvertfall slik det praktiseres mange steder, såvidt jeg har skjønt var ikke kvinnesynet fra Muhammeds side så galt. Og vi har utfordringer med kriminalitet blant innvandrere, trygdemisbruk etc. Ikke at problemet nødvendigvis er noe mindre blant etniske nordmenn, det blir vel heller mer synlig når det gjelder ikke-vestlige innvandrere.
Jeg synes det må være lov til å si høyt at vi i dette landet har visse problemer med integreringen, og at man misliker holdninger blant enkelte innvandrergrupper uten å bli stemplet som innvandrerfiendtlig. Selv om man respekterer andres religion må vi kunne sette noen grenser for i hvor stor grad vi tilrettelegger for religionsutøvelse i det offentlige rom, da tenker jeg spesielt på i skolen. Selvfølgelig må innvandrere må beholde sin egenart, vi kan ikke regne med at de tar på seg ski og nisselue på grensa. Norske damer begynner ikke akkurat å gå i burka ved utenlandsstasjoner i arabiske land heller. Mens det er vanlig å respektere at man skal dekke knær og albuer på offentlig sted. Jeg tenker at det må være opp til oss/myndighetene å sette grenser for hva som er akseptabelt i det offentlige rom og legge til rette for integrering. Det er synd at diskusjoner rundt utfordringer i forhold til integrering og innvandring ofte strander på en lite fruktbar diskusjon preget av fordommer både mot innvandrere og de som stiller spørsmål ved dagens praksis.