Sv: Tour de France!
Opprinnelig lagt inn av Retz, her.
I fjor høst satt jeg på en terrasse høyt oppe på Sacro Monte, ei mil ovenfor Varese i Italia hvor VM i sykling pågikk, og drakk en espresso sammen med to irske journalister. Det var midt under VM i sykling og vi bodde på det samme hotellet i Sacro Monte. Selvsagt kom vi inn på Lance og alle de hendelsene og personene som knytter han til dop. Og vi - dvs. jeg - kom inn på journalisters ansvar for å avdekke og formidle ting som ikke er som de skal. Problemet til journalistene er at de ikke får tilgang til førstehånsdinfo hvis Lance bestemmer seg for å ignorere dem. Ikke nok med det, Lance er såpass paranoid at han følger med på hvilke kolleger de "utstøtte" skribentene omgås, og plutselig står også de i fare for falle utenfor det gode journalistselskap. "We have to live. We have to be able to do our job".
Det der er en artig kuriositet. Journalistenes holdning til doping avviker ikke mye fra syklistenes. De vender det andre kinnet til, og ønsker ikke å stå på barrikadene for å motarbeide doping.
Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Det lukter brudd av dagens etappe. Det er 3 mil utforkjøring etter toppen, og det kan være et sjansespill for sammenlagtfavorittene å forsøke seg i dag. Begge fjellene i dag er monsterfjell, men det er lengden som gjør dem så tunge. De er ikke bratte nok til at Schleck eller Contador får utbytte av sin styrke. Jeg tipper sammenlagtfavorittene blir dratt opp siste bakke av et Astana-tog. I morgen er det nok duket for mer action i bakkene. Det er trolig tourens hardeste etappe med hele 4 førstekategoristigninger. De er ikke så lange, men til gjengjeld veldig bratte. De to siste bakkene er på 9 og 7,5 km, med en stigning på henholdsvis 8,9 og 8,5 %. Det er veldig mye brattere enn dagens avslutningsfjell på 5,1 %. Dessuten er det bare 15 km til mål fra toppen, så man får nok mer betalt for å rykke i morgen enn i dag. Jeg tror vi får en reprise på Verbier opp til Col de la Colombière, hvor Schleck og Contador sykler fra resten.
|