Sv: Tour de France!
Opprinnelig lagt inn av Retz, her.
Jeg tror det blir en spennende etappe fordi det er åpning for overraskelser her. Det å gå rett inn i fjellet etter en hviledag kan bli svinetungt for mange ryttere, en del av dem liker ikke en gang hviledager, de blir for tunge i beina av det. Det er dessuten bra høyde på toppen av det første fjellet, noe som er en ekstra belastning for stakkarene som har to uker på landeveien bak seg. Etappen er kort, bare 159 km, dvs. at det blir trøkk i kjøringa fra start. Dette kan bli utrolig spennende mtp Cav og tidslimiten! Og andre også for den saks skyld. Er enig i at fjellene ikke er bratte nok til at Contador får fullt utbytte av eksplosiviteten sin, han kan derimot få en utfording i de lange utforkjøringene! Denne etappa er ganske uforutsigbar, synes jeg.
Det nærmer seg avspasering, he he.
I utgangspunktet er jeg ikke enig, men jeg håper virkelig jeg tar feil. Verbier-etappen var tung, og det blir også morgendagen. Det kan tale for en mer forutsigbar etappe i dag med Astana-tog. Det hadde derimot blitt en morsom etappe hvis Sastre stikker i den første bakken. Han hevder jo at han ikke har sjanse på den gule trøyen lenger, men det er mange ryttere som sier mye rart om sine sjanser på trøyene. Han har i alle fall ingen ting å tape. Har man først vunnet Tour de France, samler man ikke på topp-10-plasseringer.
Dessuten håper jeg på en etappe hvor en sammenlagtfavoritt går i veggen. Jeg får fremdeles frysninger av å tenke på den 17. etappen av Giro d'Italia i 2002 opp til Folgaria. Cadel Evans i rosa ledertrøye sprakk som en ballong i den siste bakken og tapte over 17 minutter. Den etappen slo luften så til de grader ut av Evans, at han gjorde ikke noe bemerkelsesverdig verken resten av 2002 eller påfølgende sesong. Det er kanskje erfaringen hans som gjør ham så forutsigbar og kjedelig.
|