Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-09, 18:39   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Jeg er enig med Chanett lenger opp i tråden, saken er vel ikke at så mange er negative til skolefrukten (selv om jeg ser at noen betegner den som en tidstyv), mer at den ikke er en sak som er høyt på prioriteringslista.
Og det er jeg helt enig i - og jeg synes på mange måter det er et varseltegn rundt norsk skole at den viktigste debatten som periodevis har pågått har vært om det skal være gratis skolefrukt eller ikke, i tillegg til at dette har vært en valgkampsak, en lettvin en sådan.

De må gjerne få frukt for meg, men jeg synes det er uendelig mye som er viktigere. Snakk gjerne om gratis frukt, men snakk om veldig mye annet først.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 18:41   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er enig med Chanett lenger opp i tråden, saken er vel ikke at så mange er negative til skolefrukten (selv om jeg ser at noen betegner den som en tidstyv), mer at den ikke er en sak som er høyt på prioriteringslista.
Og det er jeg helt enig i - og jeg synes på mange måter det er et varseltegn rundt norsk skole at den viktigste debatten som periodevis har pågått har vært om det skal være gratis skolefrukt eller ikke, i tillegg til at dette har vært en valgkampsak, en lettvin en sådan.

De må gjerne få frukt for meg, men jeg synes det er uendelig mye som er viktigere. Snakk gjerne om gratis frukt, men snakk om veldig mye annet først.

Fullstendig enig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 18:50   #3
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva konkret har du i tankene da?

Frukt blir jo her et symbol på at man ønsker et likt fundament for alle elever. Så enkelt er det jo selvsagt ikke, men et steg i riktig retning.

Gammel 21-07-09, 18:54   #4
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Hva konkret har du i tankene da?

Frukt blir jo her et symbol på at man ønsker et likt fundament for alle elever. Så enkelt er det jo selvsagt ikke, men et steg i riktig retning.

Konkret vil det jo være noe varierte behov avhengig av trinn, geografi, skoletype etc, men ting jeg blant annet synes det er viktig å diskutere og fokusere på i norsk skole er:
- Generell oppfølging, elever og foreldre
- Oppdragelse og danning, med alt det fører meg seg. Dannelsesdelen er ikke usentral ifm læring, og går over i feks atferd og ansvar for eget liv
- Mer kunnskap, mer læring, lærere som er tyngre faglig også på ungdoms- og barnetrinn
- Realfag og teknologi, særlig mattehjelp og styrking av mattefaget
- Fysisk aktivitet

Veldig mange av dem som ikke kan få med seg en frukt hjemmefra, trenger hjelp på andre og mer omfattende måter. For de fleste av disse, vil ikke en frukt være nok, for å si det sånn.

Gammel 21-07-09, 19:04   #5
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Veldig mange av dem som ikke kan få med seg en frukt hjemmefra, trenger hjelp på andre og mer omfattende måter. For de fleste av disse, vil ikke en frukt være nok, for å si det sånn.

Saken er at flere og flere faller utenfor. Da nytter det ikke hvor god realfagskompetanse skolen sitter med.

Men at en frukt ikke er nok, det kan vel neppe noen krangle på.

Gammel 21-07-09, 20:17   #6
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Saken er at flere og flere faller utenfor. Da nytter det ikke hvor god realfagskompetanse skolen sitter med.

Nei, og ikke nytter en frukt heller.

Men at en frukt ikke er nok, det kan vel neppe noen krangle på.

Saken er vel at det ikke er nok, og av de aller fleste lærere heller ikke oppfattes som sentralt ift å løse skolens utfordringer. Derav resultatene i undersøkelsen, tenker jeg.

Gammel 21-07-09, 20:31   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Konkret vil det jo være noe varierte behov avhengig av trinn, geografi, skoletype etc, men ting jeg blant annet synes det er viktig å diskutere og fokusere på i norsk skole er:
- Generell oppfølging, elever og foreldre
- Oppdragelse og danning, med alt det fører meg seg. Dannelsesdelen er ikke usentral ifm læring, og går over i feks atferd og ansvar for eget liv
- Mer kunnskap, mer læring, lærere som er tyngre faglig også på ungdoms- og barnetrinn
- Realfag og teknologi, særlig mattehjelp og styrking av mattefaget
- Fysisk aktivitet

Enig.

Nei, og ikke nytter en frukt heller.
.

Personlig ville jeg foretrukket en ekstra mattelærer foran en god Gravenstein any day, men vi er alle ulike.

Gammel 22-07-09, 09:56   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det er heldigvis noen år til min knall begynner på skolen, så jeg får lese meg opp på hva som er "minste minimum" da. For sokkeskift hadde jeg virkelig aldri tenkt på. Det hadde vi aldri med oss på skolen (annet enn i gymbaggen, selvsagt), kan virkelig ikke huske at vi noen gang burde hatt det heller.

Nå har de - i hvertfall her - uteskole en dag i uka, der mye av det de har lært innen matte, samfunnsfag og ord/begreper konkretiseres på tur ute. De teller, samler, tegner, setter navn på og leter etter ulike ting, høres historier og går til spesielle steder. de blir kjempegodt kjent i området, får konkretisert abstrakt kunnskap og får fysisk fostring.

I Bergen trenger man sokkeskift i sekken, og de trenger klær etter vær, det kan være skikkelig kjipt ute i 5 timer i høljende regn om foreldrene dine ikke har på deg ullundertøy og regntøy. Jeg har jo hatt barnehagebarn siden 2003, og tar det som en selvfølge at ungen skal ha nettopp klær etter vær, god sekk, nok og riktig mat, gjerne varm drikke på tur osv. Men dette er tydeilgvis ikke standardkunnskap: HVER uke før jul stor de i ukebrevet at vi måtte være så snille å huske å kle ungene ordentlig, at turen ble lei for noen fordi de frøs osv.

Alle kan få barn, og barnevernet har vel i grunnen mer enn nok med alvorlig omsorgssvikt og mishandling/overgrep, de kan nok ikke ventes å har ressurser i første omgang i fht dem som glemmer matpakke og tørre sokker.

Gammel 22-07-09, 09:57   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Personlig ville jeg foretrukket en ekstra mattelærer foran en god Gravenstein any day, men vi er alle ulike.

Lett å si for den som er tørr på bena og mett i magen.

Gammel 22-07-09, 12:34   #10
Sansa

Standard

Vi må ta imot det vi får! Et sted må man begynne.
Frukt i skolen kan på sikt føre til at vi får gratis skolemat for alle.
Målet bør jo være heldagsskole med skolemåltid, fysisk aktivitet og leksehjelp for ALLE.

Og ingen flere lekser hjemme selvfølgelig.

Nå snakker jeg selvfølgelig først og fremst om grunnskolen.

Gammel 22-07-09, 13:15   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

På skolen hvor sønnen min går er det skolefrukt. Jeg er ikke hundre prosent oppdatert over alle meningene, men det er en del innvendinger i forhold til det med ressursbruken.
Det jeg har hørt er at det er positivt for mange elever, men som med det meste kommer det mest dem til nytte som allerede har et godt kosthold. På dager med banan og gulrot blir mye spist, men skolefrukt skal være variert og på dager med en del annet er det mange som ikke spiser og da er det gjerne dem med et ensidig kosthold som dropper frukten/grønnsaken.
Det kastes veldig mye og på småtrinnet brukes det ganske mye av lærerens tid å tilrettelegge. I en klasse med 1 lærer på 16 elever blir det litt arbeid når det skal hjelpes med appelsinskrelling og tilsvarende. Søl med kiwiskrelling er også velkjent.

Jeg synes det er positivt at sønnen min får frukt på skolen og vil gjerne beholde det, men jeg kjenner at dette ikke er en viktig sak for meg når jeg samtidig hører at det blir kuttet på menneskelige ressurser inn i klassen.

Jeg signerer her. Selv om jeg ikke jobber på barneskole, kan jeg bare tenke meg den ressursbruken som vil gå med til å stable et slikt tilbud på beina:
-Lærere som må renske/skrelle frukt. (I et friminutt som allerede er kort nok med tanke på at mange barn må ha hjelp med påkledning.)
-Lapper inn og ut om hvilken frukt de forskjellige barna ønsker.
-Er noen allergiske? Mot hva?
-Hva hvis man er borte fra skolen en uke? Får man da med seg 5 epler hjem i en pose neste dag? Hvem skal ha oversikt over hvem som skal ha hva? (Fra venninner som jobber på barneskoler har jeg hørt at dette er en aktuell problemstilling. )
Det jeg har ramset opp nå er helt klart "problemer" som er enkle å løse, men i en skole med stor knapphet på menneskelige ressurser, synes jeg det er helt unødvendig å overføre enda flere foreldreoppgaver til lærerene.

Helt enig med Hattifnatten: Frukt er bra, men det blir lenge før det blir en av mine kampsaker i norsk skole, det er iallfall helt sikkert.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.