Sv: Når bytte ut Statens Vegvesen sin oransje skolesekk?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Tuller dere, eller? Den er jo kjempepraktisk.
En ting er at det er en helt grei sekk, men det som er viktigere er at det er et kjempesignal til bilistene om at her går det er seksåring, kjør forsiktig.
På skolen vår bruker alle denne sekken i første klasse. De fleste får ny sekk til andre klasse, fordi ideen er at denne sekken skal være forbeholdt førsteklassingene, selv om det absolutt ikke er et krav og jeg har sett flere andreklassinger bruke den også.
Jeg har aldri hørt noen av elevene snakke om at sekken er stygg. Tvert i mot var de stolte som soler alle sammen da den ble utdelt på førskoledagene om våren. Jeg er veldig glad for at trenden er at sekken blir brukt her, for som bilist ser jeg veldig klart at den gir et svært nyttig signal om å passe ekstra godt på.
Helt enig. Her er det tre forskjellige farger. Et år orange, neste år grønn og så blå før det blir orange igjen. Slik kan de bruke sekken i flere år. På turdager i 2. og 3. klasse har vi fått beskjed om at ungene skal bruke sekken.
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Er førsteklassinger helt ferske i å ferdes langs traffikerte veier? Da syns jeg foreldrene har gjort en slett jobb med å lære barnet trafikksikkerhet og det blir for dumt å stole på at en sekk skal gjøre jobben.
Det er ikke snakk om at sekken skal gjøre jobben, men ungene skal være mer synlige. Det er vel ikke noe nytt at en 6 åring mangler en del i forhold til å tolke traffikbilde.
Mellomste mi begynte ikke å gå alene til skolen før mot slutten av 3.klasse pga at skoleveien ikke er trygg. Det har ingenting med at jeg ikke har lært henne noe om trafikksikkerhet å gjøre.