|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Når bytte ut Statens Vegvesen sin oransje skolesekk?
Helt enig. Her er det tre forskjellige farger. Et år orange, neste år grønn og så blå før det blir orange igjen. Slik kan de bruke sekken i flere år. På turdager i 2. og 3. klasse har vi fått beskjed om at ungene skal bruke sekken.
Det er ikke snakk om at sekken skal gjøre jobben, men ungene skal være mer synlige. Det er vel ikke noe nytt at en 6 åring mangler en del i forhold til å tolke traffikbilde.
|
|
|
#22 |
|
i tåkeheimen
|
Uansett hvor mye foreldrene har drillet ungene i hvordan de skal oppføre seg på skoleveien, er 6-åringer flest impulsive og lite forutsigbare av natur. Å ha en sekk som skriker ut at "her kommer det en umoden, vimsete unge - pass på!" må vel være kjekt? |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Når bytte ut Statens Vegvesen sin oransje skolesekk?Sekken til sønnen min har fått hard medfart og nå er det hull i den som nok ikke kan repareres. Den har vært brukt i 1 år, men mange på skolen bruker disse sekkene i årevis, noe vi også hadde gjort om sekken hadde vært hel. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her det. Jeg fulgte den gjennom nesten hele første klasse, og hentet dem.
|
|
|
#25 |
|
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Når bytte ut Statens Vegvesen sin orasje skolesekk?
|
|
|
#26 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Når bytte ut Statens Vegvesen sin oransje skolesekk?Her har de ikke den praksisen med sekk, men hadde vi visst om det og det var policyen her, så hadde vi forberedt eldste på at sånn var det, og ikke hintet noe om at den skulle være stygg eller lignende. Sånne holdninger er det ufint at voksne skaper hos barn. Vi kan i stor grad forme barnas holdninger til slike ting. Var det sånn det var, så var det det. Men da burde man fått beskjed i god tid før man evt. ordnet noe selv.
La en førsteklassing ferdes langs veier? Ikke på noen år nei. Slett forelder rekker opp handa. Vi skal nok kjøre henne og etter hvert broren noen år, og skal noen gå skal de følges i starten ja. Jeg synes ikke de er så store når de er 6 år (eller 5,5), og skolen ligger langs samme vei som vi kjører til jobb.
Vi kjøpte den fineste!!! Antar hun ikke skal bære så mye de første årene, og lillesøstra har en liten Bergans hun kan få låne på tur. Sist redigert av Dronningen : 23-07-09 kl 02:50. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
åh her oppe er det bare orange
|
|
|
|
#28 |
|
ekstremt trøtt
|
Det virker som det er mest vanlig å kun ha den orange.
|
|
|
#29 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Når bytte ut Statens Vegvesen sin oransje skolesekk?Hvis mange bruker sekken i flere år, så er vel vitsen litt borte med tanke på å markere seksåringene..?
|
|
|
|
#30 |
|
Bedreviter
|
Den sekken Frøkna fikk, som er den samme som på bildet, tror jeg, var omtrent selvlysende det første halvåret. Nå er den matt og lyser ikke på langt nær like godt opp. Det vises med andre ord fortsatt ganske godt hvem som er nye elever, men her er i alle fall normen at andreklassingene får ny sekk, så vidt jeg har skjønt. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Originala
|
Jeg har forstått det sånn, jeg også. Jeg liker det ikke hvis det innebærer at man bytter ut en fullt brukbar ryggsekk, men samtidig er det vanskelig å la Lillemor være den eneste som ikke får ny sekk til andreklassen. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
seru
|
Det er jo fortsatt ganske små mennesker det er snakk om. Jeg vet ikke om det er så markant forskjell mellom en 6- og en 7-åring med tanke på det å forholde seg til trafikkbildet.
|
|
|
|
#33 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Her deles det ut svære klistre-reflekser på starten av 2. som de som bruker sekken fortsatt kan sette på for å vise at de ikke går i 1. lenger. Og som noen andre nevnte, de er jo uansett små fortsatt når de går i 2. klasse. Mine unger var faktisk et halvt år yngre da de begynte i 2. klasse enn jeg var da jeg begynte i 1. i hine hårde dage.
|
|
|
#34 |
|
|
Jeg tror normen er ulik fra sted til sted, men det kan nok fort bli slik at om mange gir ny sekk til 2 klasse så blir det slik. Hos oss bruker mange sekken i flere år hvis sekken er brukbar. Jeg ser at slitte og gamle sekker brukes til småsøsken i barnehagen. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Når bytte ut Statens Vegvesen sin oransje skolesekk?Jeg leste et sted at det bare er de tre nordligste fylkene som deler ut skolesekker til 1. klassingene, stemmer dette?
|
|
|
|
#37 |
|
|
Nei det stemmer ikke. Vi bor ikke i et av de tre nordligste og niesene våre som bor i et fylke som går så langt sør som Oslo har også fått. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
|
' |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Når bytte ut Statens Vegvesen sin oransje skolesekk?Normen her er nok også at 1. trinnsekken byttes ut til start i 2. trinn. Ihvertfall har det vært slik i den tid jeg har hatt barn på skolen, og det begynner å bli noen år nå. Noen veldig få velger å beholde sekkene i 2. trinn, men de aller fleste bytter ut.
|
|
|
#40 |
|
Originala
|
Jeg har ikke sjekket noen anbefalinger, men tenker som så, at det er da ingen krevende fjelltur de skal på, heller. For vår del ligger skolen noen få steinkast unna, så jeg bekymrer meg ikke for at hun skal bære noen få, små skolebøker til og fra skolen i den sekken. Kanskje vil vi vurdere å sende med tursekk på uteskole-dager, det får vi se an når den tid kommer. Ja, for jeg synes egentlig det høres mer logisk ut å ha en god og tilpasset sekk på turdager framfor på de dagene de kun går til og fra skolen. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|