Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt
Opprinnelig lagt inn av mrc, her.
Hadde man hatt kunnskap i bagasjen vet man hvor stor risikoen egentlig er, og da på forhånd har alle avtaler klare for hvis det skulle skje noe.
Og det skal være helt klart for framtiden at dette er noe man må fikse selv. Her synes jeg UD nå gjorde en bra jobb til å få flere til å forstå at det er ikke bare å finne på helsprøe ting og så forvente at UD skal stå klar til å hjelpe.
De fleste har jo også det da, om ikke annet så står apparatet deres klart om det skulle oppstå noe uforutsett hvilket det som regel gjør fordi man er ute i naturen og ikke kan planlegge hvordan den til enhver tid oppfører seg.
Det legfolk anser som helsprøe ting er ikke nødvendigvis like helsprøtt for de som bruker årevis på å forberede seg til slike ting. Når det er sagt er det en selvfølge at UD bistår i forbindelse med papirer og slikt for å komme ut men ikke i forbindelse med selve redningen.
Opprinnelig lagt inn av mrc, her.
Jeg tror det som driver dem ikke er idioter som kaster seg utenfor en fjellvegg og setter seg fast midt oppe i den. Men det er en del av jobben, en jobb som i mange land er underlagt forsvaret og har man først den tjenesten blir man kommandert ut også på slike oppdrag. Kanskje de ikke tenker på personen som reddes i seg selv, men drives av reaksjoner fra pårørende?
Disse "idiotene" som du så sjarmerende kaller dem er ofte inspirert av andre "idioter" som Nansen, Amundsen, Heyerdal og Næss, store "idioter" som har flyttet grenser for hva som er menneskelig mulig og som har vist at det umulige bare tar litt lengre tid og god planlegging.
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Det er vel heller sånn at de til tross for kunnskapen legger ut på en slik tur, og det er i mine øyne idioti.
Som alltid presis Skremmeren, det er handlingene som kan ansees som idioti. Vi er flengende uenig men presiseringer er fint.
|