|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?
Fordi en sydenferie ikke er noe man gidder ødelegge med matkrangling? Og med en sur unge med lavt blodsukker ikke minst! Kunne godt trumfet igjennom mye ellers, men ikke på ferie. Da vil jeg kose meg. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Pauset
|
Nei det er ikke alltid noe et barn liker. I alle fall kunne det skjedd her at det ikke var det. Ellers så er jeg enig i at overse det mye. Jeg prøver i alle fall å fokusere på det som er bra og at han faktisk prøver (vi kjørte belønningssystem på dette en periode). |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Like blid!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg hadde definitivt tatt med noe han liker. Jeg synes heller ikke sydenturen er rette tiden til å ta en stor kamp om maten. Kanskje det kan være lurt å bare la han spise det han vil uten noe mer fuss? Kanskje går det over av seg selv. Er han normalvektig?
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Nei, det er det ikke nødvendigvis. Bortsett fra kanskje dessertene, og jeg foretrekker i allefall at barnet spiser knekkebrød med leverpostei i stedet for is hver dag.
Det funket for deg, det er ikke sikkert det funker for andre. Og hvorfor skal man ikke gi en femåring den tryggheten at man har med mat han liker? Det er ikke akkurat å stå på pinne å ta med to pakker knekkebrød og noen bokser leverpostei. Hvorfor skal han måtte gå og grue seg til noe han ikke har forutsetninger for å vite noe om? Tenk deg så grusomt å forberede seg på to uker uten mat slik dette barnet gjør?
|
|
|
#6 |
|
Sperret
Jeg tenker litt at en ferie kan være en veldig fin start på å lære dette barnet nye spisevaner ( en start). |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Pauset
|
Jeg hadde syntes det var dritkjedelig å bestille matretter som han ikke hadde rørt omtrent, og kastet bort masse penger på det og i tillegg skulle han en unge som satt der sulten og utilpass. Her handler det i alle fall ikke om tonen, men heller at han ikke syntes maten smaker noe godt og trenger et spark bak for å smake på mer for å kanskje etter hvert klare å like litt mer. Vi sparker i hverdagen heller. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
superbruker
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Nå vet ikke jeg om barnet ditt har blitt utredet eller har noen diagnoser. Jeg har en gutt med Asperger syndrom. Han har store spisevansker tilsvarende det du forteller om din gutt. Storepropell er enda mer snever i sitt utvalg av matvarer enn det din gutt er. Vi har vært i syden med han 2 ganger. Han levde da kun på pommes frites. Greit nok i ferien. Han spiste i det minste og det er godt nok for oss. Vi tok med litt mat vi visste at han spiste. En sårt tiltrengt ferie skal ikke ødelegges av spisevansker.
Det tror jeg ikke dere ville gjort etter å ha sett barnet ditt bli syk pga særspisthet og manglende sultfølelse og pga manglende inntak av mat. Det er ikke så enkelt at alle barn spiser bare de blir sultne nok. Noen barn (deriblandt min eldste) vil faktisk sulte seg syke og trenge innleggelse for intravenøs behandling hvis man ikke gir de en av de få tingene de faktisk spiser.
så flott at han spiser til slutt. Det gjør ikke min gutt.
For å ikke bli alvorlig syk?
Helt enig. Man legger tilrette for en hyggelig ferie. Alle trenger det. Spesielt hvis det er noe ekstra som sliter på familien.
|
|
|
#9 |
|
Drømmer
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg ville tatt med knekkebrød og leverpostei. Å tatt kontakt med barnelege når dere kom hjem. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Vel, jeg tenker at på en ferie hvor absolutt all maten er ukjent og barnet allerede har utrykt at han er redd for å ikke like maten ikke akkurat er stedet å introdusere nye smaker.
|
|
|
#11 |
|
Sperret
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Smil, vi skal spise - av Jesper Juul. Det er en bok som omhandler barn og mat. Den har jeg lært mye av, og anbefaler deg den, guttemamma. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg er enig med glitterchich i det hun skriver. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Vi har en jente som er vannvittig kresen. Verre en din, ble nesten imponert over hva han spiste
|
|
|
|
#14 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg klarer ikke helt å se utifra det du skriver om det er en "normalt småspist" kar, eller om han har utviklet en eller annen fobi/forstyrrelse rundt dette med mat. Hvis det første er tilfelle tror jeg at jeg ville latt han være i fred og latt ham styre matinntaket selv. Er det andre tilfelle, er det noe å ta opp med legen. Hva gjelder ferien hadde jeg sikkert tatt med en pakke knekkebrød eller noe annet han liker, sånn alle i familien kan slappe av med at han får i seg litt. Jeg hadde ikke tatt noen kamper i ferien. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Sperret
Mine uttalelser i denne tråden er selvsagt forbeholdt om at vi bare snakker om en kresen unge her. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Bare kresen? Det finnes ulike grader av kresen, og det finnes ulike grunner til at man er kresen. Det er superflott at du har funnet en løsning for dere, men ikke forvent at det er en universell løsning. Og nei, ikke alle unger liker pommes frites eller pasta.
|
|
|
#17 |
|
Sperret
Jeg forventer da ingenting! Jeg kommer bare med synspunkter basert på egen erfaring - som igjen er et resultat av andre småbarnsforeldre gode råd ifht. matvrange barn. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Dette er jeg helt enig i.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|